Ti til sykehus etter Orion-nødlanding i Finnmark

Merket svilukt om bord.

RØYKUTVIKLING: dette P-3C Orion-flyet, døpt «Vingtor», fra 333-skvadronen på Andøya måtte nødlande i Finnmark i dag tidlig med 15 personer om bord. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
RØYKUTVIKLING: dette P-3C Orion-flyet, døpt «Vingtor», fra 333-skvadronen på Andøya måtte nødlande i Finnmark i dag tidlig med 15 personer om bord. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Geir Barstein / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag tidlig mottok Vestfinnmark politidistrikt melding om at Forsvarets Orion-fly «Vingtor» foretok en kontrollert nødlanding ved Banak flystasjon i Porsanger i Finnmark, grunnet en svilukt om bord.

Ti av femten besetningsmedlemmer er sendt til Hammefest sykehus for en sjekk, opplyser politi og major Ivar Moen, presse- og informasjonsoffiser ved Forsvarets operative hovedkvarter.

- Det er ikke noe mer dramatikk enn at helsepersonell ville sende dem videre dit, for en oppfølgning av symptomene de har fått i forbindelse med røyken. Det er symptomer som svie, kløe og kvalme, sier Moen.

Seks ble sendt til sykehuset med Sea King-helikopter, mens fire ble fraktet i ambulanse.

Orion-flyet av typen P-3C fra 333-skvadronen på Andøya var på oppdrag over Barentshavet da besetningen merket lukten.

Forsvaret sier oppdraget da ble avbrutt, og at de rutinemessig la kursen mot Finnmark for å foreta en kontrollert nødlanding. Moen sier det ikke har vært synlig røykutvikling om bord.

OVERVÅKNINGSFLY: 333-skvadronens P-3C Orion-fly har kapasitet til å fly langt og lavt, blant annet for å overvåke militær maritim aktivitet langs kysten og fisket i Barentshavet. Foto: Geir Barstein / Dagbladet
OVERVÅKNINGSFLY: 333-skvadronens P-3C Orion-fly har kapasitet til å fly langt og lavt, blant annet for å overvåke militær maritim aktivitet langs kysten og fisket i Barentshavet. Foto: Geir Barstein / Dagbladet Vis mer

- Dette var mer av den «usynlige» typen, hvor de kjente svilukten. Det har ikke fosset ut røyk, sier majoren.

Årsaken er foreløpig ikke kjent. Moen sier det avanserte overvåkningsflyet er full av elektronikk.

- Vi ønsker ikke å spekulere i dette nå. Det er mye utstyr om bord disse flyene, så årsakene kan være mange. Det trenger ikke å være det flytekniske, men kan også være noe med det instrumentelle. Flysikkerhetsmessig var det ingen fare, og alle 15 gikk ut av flyet selv. En mayday er en mayday, men dette var en rolig situasjon, sier Moen.

Kommunikasjonssjef ved forsvarets operative hovedkvarter og oberstløytnant, John Espen Lien, sier de var ute på et rutinemessig oppdrag i nordområdene, hvor 333-skvadronens Orion-fly blant annet overvåker militær aktivitet og utfører kystvaktoppdrag som fiskerikontroll.

- Det var et kombinert operativt oppdrag med trening og opplæring i nordlige områder, sier oberstløytnanten til Dagbladet.