Tid for tekno- optimisme

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var mange som lo høyt da SV vedtok å gå inn for forbud mot salg av nye bensinbiler innen 2015. Vedtaket ble oppfattet som virkelighetsfjernt. Faktum er at forslaget er fullt gjennomførbart og en del av en internasjonal, grønn bilbølge. I går meldte Aftenposten at republikanske senatorer i USA har fremmet et lovforslag som krever at halvparten av de nye bilene som selges på det amerikanske markedet skal være såkalte fleksifuelbiler, biler som både kan gå på biodrivstoff og bensin. I Brasil er mellom 80 og 90 prosent av de nye bilene som selges fleksifuelbiler.

En femtedel av Norges CO{-2}-utslipp kommer fra veitrafikken. Utslippene fra sektoren er i sterk vekst. Siden 1990 de økt med 33 prosent. De samlede norske utslippene

har økt med 11 prosent i samme periode. Skal bildet forandres, trengs et fast politisk grep. Biler som går på hydrogen, elektrisitet og biodrivstoff er ikke en aprilspøk, men en framtidsmulighet.

SVs forslag om å regulere salget av nye biler er en utmerket start. Samtidig er faktisk lett å gjøre noe med de bilene som alt kjører rundt på norske veier. Hotellkongen Petter Stordalen har alt konvertert sin enorme versting-SUV slik at den kjører på sprit. Denne konverteringen er foreløpig ikke lovlig i Norge. Alt i fjor sommer fikk Sverige på plass et regelverk som gjør konvertering lovlig. Her ser vi ingen grunn til at Norge skal henge etter. Det er mange dommedagsvisjoner i norsk miljødebatt. Privatbilismen har for mange vært selve symbolet på problemene. Nå kan den bli symbolet på nye løsninger. Tiden er inne for teknologioptimisme.