Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tid til omsorg

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både brukere av og ansatte i hjemmehjelpen klager over at kvaliteten på tjenestene går ned når tjenesten effektiviseres, skriver Aftenposten. Mange kommuner organiserer omsorgstjenestene etter profittmodeller som gjelder i næringslivet. Ifølge mange rapporter er dette ingen god styringsmodell for omsorg. Nå er det kommet ut en forskningsrapport fra Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring, NOVA, og den kommer med samme konklusjon.

Vi har hele tida hevdet at det måtte bli slik når næringslivets logikk skulle overfører til dette feltet. Markedstenkning forutsetter jo et svært enkelt virkelighetsbilde som er fremmed for omsorg. Rigide arbeidssystemer, detaljerte sjekklister og stramme rammer for tidsbruk er naturligvis helt umulig å anvende på en komplisert tilstand. Omsorg handler bl.a. om skjønn, omtanke og empati - ikke om inntjening og profitt. Derfor bør det offentlige ta seg av omsorg i et samfunn som vil kalle seg en velferdsstat.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media