20 MINUTTER NORSK EGENANDEL:  Rushtrafikk og jobbreisekø på Mosseveien til og fra Oslo. En fersk dom i EU-domstolen om betalt reisetid kan få stor betydning for norske arbeiodstakere, sier leder for Os juridiske avdeling. Illustrasjonsfoto: Mimsy Møller, Samfoto.
20 MINUTTER NORSK EGENANDEL: Rushtrafikk og jobbreisekø på Mosseveien til og fra Oslo. En fersk dom i EU-domstolen om betalt reisetid kan få stor betydning for norske arbeiodstakere, sier leder for Os juridiske avdeling. Illustrasjonsfoto: Mimsy Møller, Samfoto.Vis mer

Tiden til og fra arbeid skal telle som arbeidstid

- Kan få stor betydning for norske arbeidstakere, sier LO-sjef om fersk dom i EU-domstolen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Reisetid skal regnes som arbeidstid for ansatte som blir dirigert rundt til forskjellige arbeidssteder og som ikke har fast utgangspunkt fra arbeidgivers adresse hver dag.

Det slår EU-domstolen fast etter å ha fått på bordet en prinsipiell tvistesak om reisetid og betalt arbeidstid mellom et stort spansk installasjonselskap og deres ansatte over hele Spania.

BBC
omtaler dommen, og arbeidsrettsadvokat Caspar Glyn vurderer overfor de britiske kringkastingsselskapet at dommen «kan berøre millioner av arbeidere».

EUs arbeidstidsdirektiv har som en av sine hovedmålsettinger å sikre at ingen ansatte innen skal bli tvunget til å jobbe mer enn 48 timer i gjennomsnitt.

Ifølge BBC kan dommen bety at store yrkesgrupper som omsorgsarbeidere, installatører og selgere nå har tariffavtaler som er i strid med arbeidstidsbestemmelsene.

LO: - Stor betydning
EU-dommer gjelder i praksis for EØS og Norge.

Og leder av LOs juridiske avdeling, Atle S. Johansen, registrerer dommen med stor interesse.

 - Dette kan åpenbart få stor betydning også for norske arbeidstakere. Det får betydning for alle som i dag ikke har reise til første oppdragssted, eller fra siste oppdragssted, medregnet i sin arbeidstid. Det er nok slik at mange tariffavtaler regner dette som arbeidstid, og med dommen blir det nå ulovlig å operere med noe annet, skriver Johansen i en mail til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og han mener at EU nå har gjort flere grep for å sikre arbeidstakeres posisjon i et tidvis turbulent arbeidsmarked.

- Dommen føyer seg inn i rekken av lovreguleringer og avgjørelser fra EU som bidrar til økt arbeidstakerbeskyttelse Eksempler: rettigheter ved virksomhetsoverdragelse, konkurs, ferie, arbeidstid, oppsigelser, likebehandling med mer, skriver LOs juridiske sjef.

- Konsekvens av arbeidsgivers beslutning
EU-dommen i favør av betalt reisetid har sin bakgrunn i at spanske Tyco, som installerer sikkerhetssystemer, la ned alle sin regionkontorer og begynte å dirigere sine ansatte over hele landet til oppdrag rundt omkring fra hovedkontoret.

- Det faktum at arbeiderne i Tyco begynner og avslutter arbeidsreisene hjemme, er en direkte konsekvens av arbeidsgivers beslutning om å legge ned regionkontorene, og ikke etter ønske fra de ansatte selv, heter det i EU-domstolens premiss for avgjørelsen.

Eget ansvar: 20 minutter hver vei

LO-tilknyttede EL & IT Forbundet har 38 000 medlemmer, blant dem mange installatører som starter arbeidsdagen forskjellige steder.

Forbundssekretær Trond Løvstakken  betegner konklusjonen fra EU-domstolen som «veldig positiv».

Han forklarer i forenklet versjon hva tariffavtalen sier i dag for hans medlemmer om betalt reisetid og «egenandel» som daglig møter opp et fast sted:

- Arbeidstakeren har må reise 20 minutter hver vei for egen regning. Utover det skal det være betalt arbeidstid. Hvis du for eksempel skal begynne på jobb klokka 07, men må reise fra det faste møtestedet klokka 06.40 for å komme fram til stedet du skal jobbe den dagen til klokka 07, ja da er det uten betaling. Tilsvarende gjelder hvis du avtaler med arbeidsgiver å dra direkte hjemmefra. Jobbreiser med overnatting har egne bestemmelser, sier forbundssekretæren til Dagbladet.