VOKSEN GJEST:  72 meter lange "Scan Master" står fjellstøtt på land på Straumsneset på Hamskjela, uten at last eller drivstoff har lekket ut. Slepebåter og høyvann natt til mandag er neste håp. Foto: Magne Gjønnes.
VOKSEN GJEST: 72 meter lange "Scan Master" står fjellstøtt på land på Straumsneset på Hamskjela, uten at last eller drivstoff har lekket ut. Slepebåter og høyvann natt til mandag er neste håp. Foto: Magne Gjønnes.Vis mer

Tidenes landkrabbe venter på høyvann

Etterdønninger av solformørkelsen, tror naboer i Snillfjord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Naboer har aldri sett maken til landkrabbe, og mannskapet om bord på det 72 meter lange tankskipet ser ut til å hva sluppet med skrekken.

For halve skipet står tørrskodd på land, ikke langt fra hus og hytter på Straumsneset i Hamnskjela i Snillfjord kommune i Sør-Trøndelag.

Nå er håpet at høyvann natt til mandag kombinert med to kraftplugger av noen slepebåter skal få tankskipet «Scan Master» ut i sitt rette element igjen.

Springflo
Det var like over midnatt natt til søndag at Hovedredningssentralen fikk nødtelefon om at en springflo hadde «slått» tankeren ut av kontroll i farefullt område med mange skjær.

- Men det ble tidlig klart at det gikk bra med mannskapet på seks, og at det ikke var nødvendig med noen redningsaksjon. Dermed er det loggført som en bergingsaksjon her, sier redningsleder Edvard Middelthon ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til Dagbladet.

Solformørkelse
Han kan verken bekrefte eller avkrefte teorier fra kjentfolk i området om at det er etterdønninger etter solformørkelsen fredag som har påvirket flog og fjære i området.

- Jeg har bare bodd her et års tid, men jeg stusset i formiddag da flytebrygga sto på tørt land. Det har jeg ikke vært borti før. Men jeg stusset jo mer over skipet som ligger landfast, sier Magne Gjønnes til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere naboer med 20-30 års kjennskap til flo og fjære har ifølge Gjønnes ikke vært i tvil om at det er solformørkelsen som har påvirket havstrømmer og havdybde.

Det uvanlige kraftige tidevannet på Nordmandie-kysten i Frankrike førte til at to mennesker omkom lørdag kveld.

Her finner du de største tidevannsforskjellene på kloden - og langs norskekysten.

Det er Grøntvedt Shipping på Brekstad som eier landkjørte «Scan Master» på 1250 dødvekttonn.

Rederiet har trafikkert kysten langs Møre og Romsdal, Trøndelag-fylkene og Helgeland i mange år med mange lasteskip.

- Vi har vært borti noen skjær og grunnstøtinger, og det kan nok skje igjen. Men noe i likhet med dette har vi ikke opplevd, sier eier Steinar Grøntvedt til Dagbladet.

Fiskeavfall
Han er opptatt av å få fram to positive budskap oppe i strabasene.

- Det står bra til med mannskapet, og alle seks står om bord til nattas aksjon med slepebåter. Og det er verken olje eller annen naturfiendtlig last i tankene. Det er såkalt ensillage, flytende naturavfall fra fiskeindustrien, som skal brukes i dyre- og fiskefor. Vi lastet på Averøya, sier Grøntvedt til Dagbladet.

Ikke nå har lekket i sjøen i forbindelse mesd grunnstøtingen.

- Hva tror du om teorien om at solmørkelsen kan ha skapt spesielle forhold ?

- Jeg vet ikke, men dette er tida på året med den normalt største forskjellen på flo og fjære. Den er nok over to meter. Rett over midnatt er havet på sitt høyeste, og da håper vi å komme utpå igjen, sier Grøntvedt.