Tidlig bursdag gir bedre karakterer

Elever født seint på året har dårligere karakterer og mer problemer med venner, enn dem som er født i årets tre første måneder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det viser resultatene fra en fersk studie, som trolig er den første noensinne her til lands som behandler hva bursdagstidspunkt har å si for karakterer og sosial tilpasning på skolen.

Ikke ulogisk

Resultatene overrasker først 10. klassingene ved Engebråten skole i Oslo.

-  Er det sant? Det har ikke jeg merket så mye til, men det er kanskje sånn at aldersforskjell har noe å si. Forskjellen på å være født i januar og desember er jo nesten et helt år, påpeker Camilla Drøssland, som fylte 15 i september.

Hun og resten av klassen er i ferd med å avslutte skoleuka. Tavla er full av formler for utregning av arealet av trekanter.

-  Matte er nok et fag som kan vise en slik forskjell. Her har modenhet når elevene begynner på skolen mye å si for forståelsen av faget. Å henge etter i matteforståelse kan være noe elevene kan trekke med seg utover skoleåra. Jeg har selvfølgelig ikke noe belegg for å si dette, men det er ikke ulogisk, mener realfagslærer Eric Lien (32), som har bursdag i oktober.

-  Men jeg begynte et år seinere, og følte meg alltid litt mer moden enn de andre elevene. Det gjorde at jeg hadde en god selvtillit gjennom hele skolegangen. Så mine erfaringer stemmer med resultatet i undersøkelsen.

Viktig resultat

LØNNER SEG: 10. klassingene ved Engebråten skole i Oslo mener det ikke er umulig at det kan lønne seg å være født tidlig på året. Fra venstre: Øystein Slagteren Fjellvåg, Karoline Skogli, Fridtjof Wesseltoft, Idunn Yr Alman-Kaas, Camilla Døssland og Tajma Bitanga. Foto: Ole C.H. Thomassen
LØNNER SEG: 10. klassingene ved Engebråten skole i Oslo mener det ikke er umulig at det kan lønne seg å være født tidlig på året. Fra venstre: Øystein Slagteren Fjellvåg, Karoline Skogli, Fridtjof Wesseltoft, Idunn Yr Alman-Kaas, Camilla Døssland og Tajma Bitanga. Foto: Ole C.H. Thomassen Vis mer

Forskningsrapporten peker spesielt på to klare trekk ved studien, som omfatter 6752 tiendeklassinger i Oslo.

Elever med bursdag i januar, februar og mars har klart bedre karakterer enn elever født i oktober, november og desember.Gutter født i årets tre siste måneder har klart mer problemer med vennskap.

-  Jeg er overrasket over hvor store forskjeller det faktisk viser seg å være, kommenterer Lars

Lien, forsker ved Institutt

for samfunns- og allmennmedisin ved Universitetet i Oslo.

Noen årsaker kan han og de andre forskerne bak rapporten ikke si noe om.-  Selv om lærerstanden nok har erkjent dette på egen hånd, betyr det mye å få forskningsresultater som sier noe om det. Her bør det ligge til rette for videre forskning, sier Lien, som selv har bursdag i juni.

Selv om resultatene er såpass klare, sier de ikke nok til at Lien mener noe bør gjøres med alderen for skoleinntak.-  Men vi anbefaler spesielt videre forskning som ser på om noe bør gjøres med inntaksrutinene. Og allerede nå anbefaler vi lærere å være oppmerksomme på resultatene som foreligger, sier Lien.

Lærer Eric Lien innrømmer at tanken har slått han.-  Når jeg går gjennom nye klasselister, biter jeg meg helt klart merke i om elever er født tidlig eller seint på året. Men jeg gjør dessverre ikke noen bevisste grep, sier Lien.

Studien baserer seg på en engelsk undersøkelse, som stort sett viste samme tendenser som de norske forskerne kom fram til.

Venneproblemer

Den engelske undersøkelsen viste imidlertid også at elever med bursdag seint på året er mer utsatt for psykiske problemer.

-  Dette fant ikke vi noe som tydet på. Tvert imot fant vi faktisk resultater som tydet på det motsatte for jenter. Men dette er også et område vi anbefaler videre forskning på, kommenterer Lien.

Men forskerne fant altså at gutter født i årets tre siste måneder har mer problemer med vennskap.

-   I tidligere klasser jeg har vært i, har det vært flere av dem som er født seint på året som har vært litt utenfor klassemiljøet, mener Fridtjof Wesseltoft, med bursdag i februar.

Også flere andre i klassen bekrefter det samme.

-  Jeg har også opplevd liknende. Jeg er også født seint på året, men har ingen problemer med venner. Jeg er kjempesosial, sier Idunn Yr Alman-Kaas og ler.