FÅR KRITIKK: TV 2 Torget får kritikk av tidligere ansatt og analyseekspert. Foto: Skjermdump
FÅR KRITIKK: TV 2 Torget får kritikk av tidligere ansatt og analyseekspert. Foto: SkjermdumpVis mer

TV 2 Torget:

Tidligere ansatt hevder han ble oppfordret til lyve da han solgte annonser for TV 2 Torget. - Det drives en «vendetta» mot oss

Kunder hos TV 2 Torget er ikke fornøyde med utbyttet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det TV 2-heleide selskapet TV 2 Torget selger annonser til småbedrifter over hele landet.

De lover bedriftene god trafikk og effektiv annonsering. Interne e-poster og en selgermanual Dagbladet har fått tilgang til viser at selgerne skal fortelle mulige kunder at de har 350 000 unike lesere i måneden.

Men den reelle trafikken på tv2torget.no er langt lavere.

- De har nesten ingen treff, og det er jo en kjent sak, sier Ifølge Roar Eriksen, seniorrådgiver i Findability, som har jobbet med analyse av nettsteder og markedsføring i 20 år.

- Jeg reagerer
I intern e-post Dagbladet har fått tilgang på fra en tidligere ansatt, skriver Richard Lier, tidligere salgssjef i TV 2 Torget, at nettstedet TV2torget.no har 350 000 unike lesere i måneden. E-posten er fra 2008.

I materialet det som skal være materiale fra bedriften og som stammer fra 2012, går det fram at nettstedet har 300 000 brukere per måned. I det som skal være en selgermanual, går det fram at nettstedet har 350.000 unike brukere i uka.

Den ansatte Dagbladet har vært i kontakt med, sier at han i kundesamtaler ble oppfordret til å si at nettstedet hadde 500 000 unike brukere i måneden.

- Det hadde vi jo absolutt ikke, sier den tidligere ansatte, som også reagerer på at TV 2 ikke selv har tatt tak i eller omtalt forholdene i selskapet de selv eier når de har gitt bred omtale av pågripelsen av i alt syv selgere fra selskapet 1801 Nummeropplysninga.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Umulig

Ifølge Roar Eriksen, seniorrådgiver i Findability, som har jobbet med analyse av nettsteder og markedsføring i 20 år, er det umulig at TV 2 Torget har så mange unike brukere i måneden.

- TV 2 Torget har i realiteten veldig lite besøk. Når vi får forespørsler fra våre kunder om denne bransjen, definerer vi TV 2 Torget som en kataloghai, det samme som 1801 Nummeropplysninga, sier Eriksen, som estimerer at TV 2 Torget er blant de minste annonsekatalogene i Norge.

Roar Eriksen. Foto: Findability
Roar Eriksen. Foto: Findability Vis mer

- De som har kjøpt en annonse hos TV 2 Torget får ikke pengene sine igjen, det gjelder dessverre nesten alle kataloger, utenom 1881 og Gule Sider, sier Eriksen, som sier at de som kjøper annonse på TV 2 Torget, kjøper et luftslott.

- En feiltakelse

Dagbladet har vært i kontakt med flere bedrifter som har kjøpt annonser hos TV 2 Torget.

- Det var nå en feiltakelse, for å si det sånn. Salget har ikke gått opp. Det var en fiasko. Det blir ihvertfall ingen fornyelse, sier daglig leder og innehaver Ståle Åhjem i Eltvik & Åhjem Eftf AS i Selje i Sogn og Fjordane.

- Hvor lenge har dere annonsert hos dem?

Slik ser annonsen ut på TV 2 Torgets nettsider. Foto: Skjermdump
Slik ser annonsen ut på TV 2 Torgets nettsider. Foto: Skjermdump Vis mer

- Det vet jeg ikke, men det var en fiasko.

- Hva overbeviste dere om å annonsere hos dem?

- De lovet gull og grønne skoger. Det var ikke måte på. De ga inntrykk av at det skulle være et fokus på oss og vår bedrift som var helt fantastisk, men det har ikke stått til forventningene i det hele tatt, sier Åhjem.

- Skal ikke forekomme

Magnar Bakketeig er daglig leder i TV 2 Torget. I telefonintervju med Dagbladet sier han at TV 2 Torget ikke kan sammenlignes med VG, Dagbladet eller Finn, men at prisnivået også er deretter.

Han spør Dagbladet hvem som har tipset oss om saken, og advarer mot at det er tidligere ansatte i TV 2 Torget som driver en «vendetta» mot virksomheten.

- En tidligere ansatt selger sier at han ble oppfordret til å si at TV 2 Torget hadde 500 000 unike brukere i måneden. Hva tenker du om det?

- At det er operert med brukertreff som er feil, det skal ikke forekomme. Vi har ikke et konsept der vi selger på antall brukere eller antall visninger eller klikk, svarer Bakketeig.

- Hva er konseptet deres?

- Vi selger synlighet, i form av billige annonser, i form av profilannonser som nærmest er å anse som en type hjemmeside, der det går fram hvilke tjenester og produkter annonsøren leverer, sier Bakketeig, før han forteller Dagbladet at han må i et styremøte.

- 10 000

Dagbladet sender dermed etter forespørsel flere spørsmål på e-post.

Her svarer han at TV 2 Torget har cirka 10 000 unike brukere hver dag inne på sine nettsider, og cirka 94 000 i måneden.

- Hvorfor dokumenterer dere ikke tallene deres med kjente metoder som TNS Gallup?

- Det har ikke vært aktuelt. Det har ligget under TV 2, svarer Bakketeig.

- I en mail sendt fra salgssjef i 2012 står det at «Brukere på www.TV2torget er ca. 350 000 unike lesere i mnd». Stemmer dette antallet?

- Nei, svarer Bakketeig, som presiserer at TV 2 Torget ikke er en katalogtjeneste.

- Ingen har tatt kontakt

Terje Aurmo, deleier i Aurmo Transport på Skjåk forteller at firmaet har annonsert på Broom Guiden siden juli/august. TV2 Torget AS eier Broom Guiden. Aurmo kan ikke huske om TV 2 Torget oppga et spesifikt tall for unike brukere.

Slik ser annonsen ut på TV 2 Torgets nettsider. Foto: Skjermdump 
Slik ser annonsen ut på TV 2 Torgets nettsider. Foto: Skjermdump  Vis mer

Han forteller at han nå på søndag var inne på Aurmo Transports annonse på Broom Guiden, og sendte en epost via denne annonsen for å teste om eposten kom fram. Det gjorde den.

- Linken fungerte, men for å si det rett ut er det ingen som har tatt kontakt med vårt kontor gjennom denne annonsen, sier Aurmo til Dagbladet.

Likevel har TV 2 Torgets medarbeidere ifølge Terje Aurmo opplyst at Aurmo Transports annonse er svært godt besøkt.

- Det siste utspillet fra TV 2 var at vi hadde et stort antall treff, sier Aurmo.

Slik ser annonsen ut på TV 2 Torgets nettsider. Foto: Skjermdump.
Slik ser annonsen ut på TV 2 Torgets nettsider. Foto: Skjermdump. Vis mer

Geir Ove Johansen i Borg Hytte & Spa sier dette om hva som overbeviste hans firma om å annonsere hos TV2 Torget:

- Det var vel selgeren. Ikke noe annet.

- Hva sa han?

- Det er ikke jeg som har hatt saken, men vi er vel med i en prøveordning, men det var vel ikke den responsen som vi hadde trodd. Det har ikke blitt noe salg, for å si det sånn. Vi har ikke fått noen henvendelser, sier Johansen.

- Utfordringer

I en tekstmelding spør Dagbladet om Bakketeigen om han kjenner seg igjen i dokumentasjonen Dagbladet har fått tilgang til.

- Vi har fra tid til annen utfordringer med at enkelte teamledere på egen hånd har laget salgssamtaler som ikke har vært godkjent av ledelsen eller hatt innhold som tåler vann. Disse er blitt luket ut så snart ledelsen i salgsselskapet, Infonor, eller vi som oppdragsgiver, har blitt oppmerksom på dem, skriver Bakketeigen.

Han sier selskapet aldri har laget en Powerpoint-presentasjon hvor det står at de skal «bli større en Finn» og at de har 300.000 unike brukere hver måned, og at han ikke kjenner til eposten fra tidligere salgssjef Richard Lier.