«Viking Sky»

Tidligere flaggkommandør: - Norskekysten er en skipskirkegård

Ikke kritikkverdige vurderinger, mener skipsekspertene: - Det kan alltid oppstå situasjoner i dårlig vær.

«VIKING SKY»: Passasjerene Ruth og David har hatt et dramatisk døgn. Slik var deres opplevelse av det som skjedde på «Viking Sky». Reporter: Marie Røssland. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet TV Vis mer

Det var 1373 personer om bord da «Viking Sky» lørdag sendte ut mayday-melding i Hustadvika i Møre og Romsdal. Skipet er på vei inn til havna i Molde, eskortert av slepebåter, og forventes dit i 15.30-tida.

Rederiet opplyser det nå er evakuert 479 passasjerer med helikopter, og at det er 436 passasjerer igjen om bord i tillegg til et mannskap på 458. Av de evakuerte er 20 personer skadd.

Det er kraftig uvær på stedet, og man kan stille seg spørsmålet om det var riktig avgjørelse å begi seg ut på sjøen.

- Ikke unormalt vær

- Skipstrafikken stopper ikke av dette været, sier mangeårig kaptein og navigatør, Geir S. Eilertsen til Dagbladet.

- Dette er ikke unormalt dårlig vær, men det er klart at som passasjerskip vil man jo helst ikke utsette passasjerene sine for de plagene været medfører, for eksempel sjøsyke, sier han.

Eilertsen understreker at han ikke vil kritisere skipslederen.

- Men det kan alltid oppstå situasjoner når man er ute i dårlig vær.

Når et fartøy først stopper opp under slike værforhold, blir det mye slingring. Slingring er et fartøys bevegelse om sin lengdeakse ved vekselvirkning mellom sjøgang og dynamisk stabilitet (rulling).

- Dette blir fort ubehagelig for passasjerene om bord, sier Eilertsen.

Mangeårig kaptein og navigatør Geir S. Eilertsen. Foto: Privat
Mangeårig kaptein og navigatør Geir S. Eilertsen. Foto: Privat Vis mer

- Var det en feilvurdering å begi seg utpå sjøen?

- Dette er et stort fartøy som ikke er like utsatt for dårlig vær, alt etter hvor vind og sjø kommer ifra. Men det er en høy båt, og dermed vil man oppleve store bevegelser. Her er det passasjerenes komfort som muligens burde ha blitt vurdert annerledes.

En mulig årsak til at motorene stoppet kan ha vært mangel på diesel, tror Eilertsen.

- Og årsaken til det kan være mye slingring, som kan ha gjort at tilførselen av diesel fra dagtankene har blitt brutt, men det burde ikke kunne skje i et moderne drivstoffsystem i dag. Mangel på kjøling av hovedmotorene kan også ha ført til at hovedmotorene stoppet, sier han.

Vis mer

Risiko for eldre

Også tidligere fregattsjef og flaggkommandør Jacob Børresen mener at det normalt ikke skal være et problem for et cruiseskip å navigere selv i dette været.

- Dette er ikke et problem for et så svært skip som dette, og skal være håndterbart. Så vurderingene som er gjort er ikke kritikkverdige. Å seile ute på åpent hav er ikke noe problem for et slikt cruise, sier han, og legger til:

Tidligere fregattsjef og flaggkomandør Jacob Børresen. Foto: Rune Myhre / Dagbladet
Tidligere fregattsjef og flaggkomandør Jacob Børresen. Foto: Rune Myhre / Dagbladet Vis mer

- Man kan ikke legge opp seileprogrammet ut ifra at man kan få motorstopp.

Når skipet ligger stille i vannet, fører dette til at det ikke blir noen vannstrøm forbi stabilisatorene.

- Stabilisatorer er «vinger» som stikker ut fra skutesiden under vann, og virker ikke disse begynner skipet å slingre kraftig. Det er en risiko for spesielt eldre passasjerer som kan falle og slå seg, eller bli truffet av inventar som sklir omkring, sier Børresen.

Vis mer

Skipskirkegård

- Dette cruiseskipet står overfor en havarisituasjon og med en maskinskade uten fremdrift er det da en risiko til stede. Skipet er avhengig av at ankeret holder, sier han.

Dersom situasjonen er under kontroll, står det heller på ubehaget for passasjerene, tror Børresen.

- Det er relativt krevende å få i gang et slep i slike forhold. Derfor er det fornuftig å evakuere, sier han.

Det er en grunn til at vi i Norge har permanent slepevirksomhet, understreker Børresen.

- Norskekysten er en skipskirkegård da den er svært værhard. Den framherskende vindretningen er vestlig - mot land.