Tidligere skipslege: - Så søksmålet komme

Viking Cruice er saksøkt for 90 millioner kroner. - Det er lavere terskel for å gå til gruppesøksmål i USA enn Norge, sier tidligere skipslege.

DRAMATISK HELG: Cruiseskipet "Viking Sky" på vei mot Molde søndag 24. mars etter problemene som oppstod over Hustadvika i Møre og Romsdal lørdag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
DRAMATISK HELG: Cruiseskipet "Viking Sky" på vei mot Molde søndag 24. mars etter problemene som oppstod over Hustadvika i Møre og Romsdal lørdag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Viking Cruise har blitt saksøkt etter at cruiseskipet «Viking Sky» fikk motorstans på Hustadvika utenfor Møre og Romsdal den 23. mars.

Et amerikansk advokatfirma mener cruiseskipet seilte med viten og vilje rett inn i det varslede uværet på vestlandskysten, og krever erstatning for økonomiske tap, samt erstatning for tort og svie.

Totalt krever de ti millioner dollar, rundt 90 millioner norske kroner, fordelt til alle som var om bord på skipet.

Den norskamerikanske sjømannslegen Keith Gretemeier har jobbet 15 år som skipslege. I dag jobber han ved legekontoret Din Lege i Oslo.

Han sier til Dagbladet at han har sett dette søksmålet komme helt siden ulykka.

- Dette er et skip som var fullt av amerikanske passasjerer, som har sine advokater som er eksperter på dette. Det er lav terskel for å gå til søksmål blant amerikanere, og derfor helt naturlig at rederiet blir saksøkt etter det som skjedde, sier Gretemeier til Dagbladet.

- Står klare på kaia

TIDLIGERE SKIPSLEGE: Keith Gretemeier har jobbet 15 år som skipslege. I dag jobber han ved legekontoret Din Lege i Oslo. Foto: Privat
TIDLIGERE SKIPSLEGE: Keith Gretemeier har jobbet 15 år som skipslege. I dag jobber han ved legekontoret Din Lege i Oslo. Foto: Privat Vis mer

- Det er veldig vanlig at dette skjer i Amerika, når folk blir skadet på et cruise-skip, og det eventuelt kunne vært unngått, fortsetter han.

Han sier at han via jobben som skipslege opplevde at enkelte advokatfirma har spesialsert seg på denne kundegruppen, og oppsøker dem aktivt.

- På steder der store cruiseskip går i land, som for eksempel Miami og Fort Lauderdale, står advokatene klare på kaia for å snakke med passasjerene om de har opplevd noe på turen. Det står benker med reklame for disse advokatfirmaene som har spesialisert seg på nettopp dette, sier Gretemeier.

Avklare ansvarsforhold

Totalt ble 27 personer behandlet på sykehus etter hendelsen på Viking Cruise i mars. Advokatfirmaet Lipcon, Margulies, Alsina & Winkleman gått til et gruppesøksmål for alle passasjerene som var om bord.

- Advokatene er interessert i et slikt fellessøksmål, for da vil de selv få en del av oppgjøret - en prosentandel av den eventuelle erstatningen, sier lege Gretemeier.

DRAMATISK: Her er pilotens egne bilder fra den dramatiske redningsaksjonen fra «Viking Sky». Video: Hovedredningssentralen Sør-Norge Vis mer

Han sier at dersom saken ikke ender i retten, hender det også ofte at slike saker behandles sivilt - og at partene blir enige om en sum utenfor retten.

Gretemeier sier han regner med at rederiet også har et stort juridisk team bak seg, og at disse også er forsikret via store forsikringsselskaper i USA.

Hvem som tok avgjørelsen om å seile gjennom området der det varslet storm denne dagen, kan bli et vesentlig moment i den videre prosessen, mener han.

- Det kan være av interesse å avklare ansvarsforhold og finne ut i hvilket land dette skal bli behandlet rettslig. I USA er det snakk om helt andre summer enn i en norsk rettssal.

Advokat Michael Winkleman, som representerer passasjerene som var om bord på cruiseskipet, sier til Fox Business at dersom skipet hadde fulgt Hurtigrutens vurdering samme dag, kunne krisen vært unngått.

- Kunne vært unngått

- Det er absolutt deres (Viking Sky) feil. Jeg håper inderlig ikke de gjorde det med vilje, men de lekte med passasjerenes liv, sier Winkelman.

På grunn av uværet den lørdagen hadde Hurtigruten allerede innstilt sine avganger forbi Hustadvika, både sørgående og nordgående avganger.

I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet ut en mayday-melding på Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal om motorstans.

Årsaken var høye bølger rundt skipet og vind opp mot liten storm i området. Ifølge driftsansvarlig i Møre og Trøndelag Losoldermannskap var Viking Sky 100 meter fra å grunnstøte på Hustadvika.

En av de to losene som var om bord i Viking Sky, Inge Lockert, har reagert på spekulasjonene som kommer rundt motorhavariet.

- Noen har sagt at skipet ikke skulle gått over. Men dette er et fartøy som er over to hundre meter langt og ti meter bredere enn hurtigruta. Vi gikk gjennom seilasen med besetningen på forhånd og alt gikk helt som det skulle – inntil vi var fri for motor. Det er da problemene oppstår, sa statslosen til Vesterålen Online i slutten av mars.

Det var totalt 1373 personer om bord da cruiseskipet fikk problemer i uværet. Rundt 470 passasjerer måtte bli heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon.

HYLLER PILOTENE: Forfatter Leo Oterhals har skrevet mange bøker om norsk kysthistorie, og mener hendelsen med «Viking Sky» kunne endt med en katastrofe. Nå hyller han helikopterpilotene. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet Vis mer

- Annerledes i Norge

Advokat Christian Reusch er leder for sivilprosessutvalget til Advokatforeningen. Han forteller at det er store forskjeller i reglene for et gruppesøksmål i Norge og i USA.

- I Norge har vi regler om gruppesøksmål i tvisteloven, som legger til rette for at en gruppe med saksøkere tar opp krav som regnes som én sak for domstolen. For at retten skal godkjenne et gruppesøksmål i Norge er det et viktig vilkår at det ikke er stor forskjell mellom de individuelle kravene til saksøkerne i gruppa.

I USA er det en helt annen tradisjon for gruppesøksmål, som går langt tilbake i tid, forteller han videre. Denne typen søksmål har også en annen funksjon der, forteller han.

- I USA har en rekke viktige rettsprinsipper blitt utviklet via rettspraksis i gruppesøksmål. I tillegg kan erstatningsutmålingen bli svært stor i USA, fordi aspektet ikke bare er erstatte tapet for den som reiser saken, men å i tillegg gi en smekk til den som har gjort noe galt, sier han.