Tidligere toppsjef i NSB: - Det blir litt komisk

Nå er det mange aktører i et lite land som kjører på et altfor dårlig nett, mener Osmund Ueland.

SVENKS: SJ har vunnet anbudet om togtrafikken i den såkalte trafikkpakke nord. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix.
SVENKS: SJ har vunnet anbudet om togtrafikken i den såkalte trafikkpakke nord. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix.Vis mer

Mandag formiddag ble det klart at svenske SJ Norge AS har fått kontrakten om å drive togtrafikken på sju togstrekninger i nord. Dermed mister norske Vy Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.

Dette er andre runde av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge. I fjor vant britiske GoAhead trafikkpakke 1, og anbudet for trafikkpakke 3 Vest skal leveres i august.

Osmund Ueland, tidligere toppsjefen i NSB, sier til NRK at han synes politikerne begynner i feil ende når de konkurranseutsetter Vys rutenett.

- I 30 år har man snakket om å bygge dobbeltspor, uten at det har skjedd særlig mye, sier Ueland til statskanalen.

SE TV: Svenske SJ Norge AS har fått kontrakten om å drive togtrafikken på sju togstrekninger. Video: NTB Vis mer

Ikke prioritert

Overfor Dagbladet forteller Ueland at han synes det er for mye fokus på konkurranseutsetting og for lite fokus på å bygge ut og forbedre tognettet.

2001: Tidligere NSB sjef Osmund Ueland avbildet i 2001. Foto: Morten Holm / SCANPIX
2001: Tidligere NSB sjef Osmund Ueland avbildet i 2001. Foto: Morten Holm / SCANPIX Vis mer

- Det som kan gi kundene bedre tilbud ville vært doble spor og hyppigere tog.

Ueland mener politikerne burde være opptatt av utbyggingen av jernbanenettet.

- Men det er de dessverre ikke. Det bygges firefelts motorveier, selvfølgelig burde det gått en dobbeltsporet jernbane ved siden av.

- Jernbaneutvikling er dessverre ikke høy nok prioritert i et land som sier de er opptatt av miljø. Konkurransen burde være at togene vinner over bilen, som flytogstandarden til Gardermoen gjør, legger han til.

Det er sjeldent problemer på den strekningen, og Ueland mener dette burde vært standarden for den norske jernbanen.

Mange aktører - lite land

Nå skal altså svenskene få drive togtrafikk i nord, mens britene tar over togtrafikk i sør. Ueland sier han ser den tidligere NSB-organisasjonen minker inn.

- Det er en betydelig omstilling de må gjennom, en så stor organisasjon som mister strekning etter strekning, sier han.

Det faktum at kontraktene går til utenlandske selskaper, kan muligens være et signal om at effektiviseringen i NSB burde vært lenger framme, tror den tidligere toppsjefen.

- Så er det jo også konkurranse, men det grunnleggende for meg er at jernbanenettet er altfor dårlig og burde vært prioritert. Nå er det mange aktører i et lite land som kjører på et altfor dårlig nett. Jeg synes det blir litt komisk. Bygges det ut en skikkelig jernbane, er det flere som reiser med tog, sier Ueland.

Han mener dette vitner til kortsiktig tenkning, som ikke vil løse framtidas problemer med jernbanenettet.

- Det koster milliarder å bygge ut tognettet, men hvis man er opptatt av miljø og at de reisende skal ha gode valg, burde dette bli tatt fra en annen ende. Nå har de spart 100 millioner, og det er viktig nok det, men det grunnleggende skyver de bare foran seg.

Mister 25 prosent

Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt, informerer Jernbanedirektoratet i en pressemelding. Også i fjor, da jernbanerutene i sør sto på spill var både NSB og SJ var med i finalen, men det var altså britiske GoAhead som vant.

- Vi gratulerer SJ med seieren. Samtidig må jeg innrømme at vi er svært skuffet, dette betyr at vi fra neste sommer mister sju viktige strekninger med lange tradisjoner og stolthet, drevet av flotte ansatte med stort engasjement for kundene og for strekningene de kjører på, sier konserndirektør for tog i Vy, Arne Fosen, i en pressemelding.

Overfor Dagbladet forteller Fosen at den umiddelbare konsekvensen er at 250 medarbeidere som arbeider på strekningene vil bli overbragt til svenskenes selskap.

- Så vil vi sette oss ned for å se over konsekvensene for den øvrige organisasjonen. Det har vi rett og slett ikke gjort ennå.

Han forteller at summen av sør og nord utgjør 25 prosent av Vys omsetning.

- Det er absolutt en stor del. Samtidig er 87 prosent av de reisende vi har hatt tidligere år igjen, fordi de reiser på Østlandet og Bergensbanen. Så en stor del av oppdraget vårt er intakt, men geografien reduseres, sier Fosen.