«Tidsfri Sommarøy» var PR-stunt

Innovasjon Norge sto bak ideen om øya som skulle glemme klokka.

TIDSLØS: Sommarøy i Troms blir likevel ikke uten klokke. Bildet er tatt fra Sommarøy, mot Hillesøya. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
TIDSLØS: Sommarøy i Troms blir likevel ikke uten klokke. Bildet er tatt fra Sommarøy, mot Hillesøya. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Husker du saken om innbyggerne som ville gjøre Sommarøy til en «tidsfri sone»? Det hele var et PR-stunt klekket ut av Innovasjon Norge, melder NRK.

Dagbladet var en av mange aviser som dekket den fiktive nyheten om at øya skulle fase ut klokka.

Historien om lille Sommarøy i Troms som skulle bli en «tidsløs sone i nord» har gått verden rundt. Men ideen om å knuse klokker og glemme tiden ble ikke til på et folkemøte organisert av en lokal primus motor, melder NRK.

Det var Innovasjon Norge som sto bak og som brukte en halv million kroner på å få fart på fortellingen om de «tidløse» øyboerne. Pengene ble blant annet brukt på PR-byråer i Oslo og London. Flere sommarøyværinger visste ikke om initiativet før de så leste om det i mediene.

Kjell Ove Hveding, som ble framstilt som initiativtaker, dro til og med til Stortinget med et opprop fra øya, men etter å ha vist det fram og presentert saken, tok han oppropet med seg da han dro.

LURT: Flere medier tok PR-stuntet for god fisk. Bildet er tatt fra Sommarøy, mot Hillesøya. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
LURT: Flere medier tok PR-stuntet for god fisk. Bildet er tatt fra Sommarøy, mot Hillesøya. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer

Innovasjon Norge svarer ikke

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Innovasjon Norge for å høre om det statlige foretaket mener pengebruken kan forsvares. Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm er på ferie, og henviser til pressevakt Katrine Mosfjeld, som er ansvarlig for kampanjen.

Ingen av dem kan svare på spørsmål om PR-stuntet samme kveld som nyheten lekkes.

Tidligere har Bratland Holm uttalt til NRK at det nå ble kritisk å røpe at det bare var et PR-stunt, for å «ikke lure mediene». Ifølge samme sak har 1479 forskjellige medier dekket saken, både her hjemme og internasjonalt.

– Vi tenkte at vi må slippe saken nå, slik at vi på en måte ikke lurer mediene, for å si det sånn. Ut over at vi har fått den oppmerksomheten vi har ønsket. Eller mer enn det vi har ønsket, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm. Hun sier de ville prøve en ny måte å skape blest om Nord-Norge som reisemål på.

– Alt i alt var dette et veldig vellykket stunt. Noen kreative sjeler hos Innovasjon Norge kom opp med ideen i vinter, og vi luftet den for noen destinasjoner i Nord-Norge.

(NTB)