Tier om brannårsak

Politiet i Göteborg tror at en teknisk feil var årsak til brannen på MS «Prinsesse Ragnhild». Norsk politi ønsker ro rundt saken. Derfor blir ikke resultatet av etterforskningen offentliggjort før i neste uke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere politikilder bekrefter at etterforskerne har en klar teori om hvorfor det begynte å brenne. Avdelingssjef Finn Abrahamsen ved oslopolitiet, som leder etterforskningen i Norge, sier at etterforskningen så langt peker mot en teknisk årsak.

- Ingenting tyder på at brannen er påsatt. Mer vil vi ikke si før sjøforklaringen i Göteborg neste uke. Politiet ønsker å stoppe alle spekulasjonene om brannårsaken, slik at folk ikke skal bli skremt. Vi må ha full oversikt før vi kan si noe sikkert.

Christer Sandborg, som leder Göteborg-politiets tekniske etterforskning, har fått munnkurv av norsk politi.

- Undersøkelsene er stort sett ferdig, og vi har gjort en del tekniske funn. Men det er tatt ut materiale fra båten som vil bli analysert først i neste uke. Det norske politiet ønsker ikke at vi offentliggjør de funnene vi har, så jeg kan dessverre ikke uttale meg om brannårsaken nå.

Politiadvokat i Göteborg, James von Reis bekrefter at politiet har gjort tekniske funn.

- Bekrefter funnene teorien om at et oljerør har sprunget lekk?

- Jeg kan ikke kommentere noen teorier eller spekulasjoner.

Norsk politi overtar

Politiadvokaten vil heller ikke si hva som kom frem da politiet avhørte besetningen på MS «Prinsesse Ragnhild» torsdag.

De tre tekniske etterforskerne fra Göteborg-politiet konsentrerte i går undersøkelsene om det utbrente maskinrommet på MS «Prinsesse Ragnhild». Etterforskningen tok lengre tid enn beregnet, fordi teknikerne ikke kunne gå ned til brannstedet onsdag. Da var maskinrommet fortsatt varmt, og det var en del gasser fra brannen igjen i lufta.

De svenske undersøkelsene fortsetter utover i neste uke. Saken blir deretter overlatt til politiet i Oslo. Rederiet Color Line har egne etterforskere på stedet. I tillegg har både Sjøfartsdirektoratet og sjøfartsinspektør Finn Paulsrud satt ned egne grupper for å etterforske brannen.

Ikke overbelastning

- Vi må se om det er noe vi kan lære av denne ulykken, slik at vi kan sette igang tiltak for å styrke sikkerheten til sjøs, sier sikkerhetssjef Ragnar Knudsen i Sjøfartsdirektoratet.

Flere eksperter har tidligere støttet teorien om at lekkasje fra drivstoff eller oljerør kan være årsaken til ulykken.

Jerry Bergquist var blant de første brannmennene som kom til den brennende ferga fra land. Også han mener at et drivstoffrør må ha sprunget lekk.

- Ved normal temperatur tar ikke diesel fyr. Men under høyt trykk antennes den lett, sier han til Aftonbladet.

Color Line avkrefter at tidligere feil i motorene kan ha sammenheng med denne brannen. Teorien om at overbelastning var årsaken, blir avvist.

<B>NESTEN FERDIG:</B> Undersøkelsene av &#171;Prinsesse Ragnhild&#187; er stort sett ferdige. Men for å unngå å skremme folk, holder oslopolitiet kortene tett ved brystet.