Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Til ungdommen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er noe motsetningsfylt ved utdanningsminister Kristin Clemets ulike budskap. På den ene siden hyller hun valgfrihet og mangfold og delegering av ansvar. På den annen side vil hun måle skoler og elever etter den samme mal gjennom nasjonale prøver. Og når Elevorganisasjonen bruker sin ytringsfrihet og oppfordrer til boikott mot nasjonale prøver og offentliggjøring av resultatene, hytter hun med neven og truer med straff.

Vi skal ikke her gi et generelt forsvar for boikott som aksjonsform. Ofte kan andre former for protest være mer formålstjenlige. Men som ytring og politisk markering fra norske 15- 16-åringers side, har den fungert utmerket. Den viser et engasjement blant ungdomsskoleelever som vi må nokså langt tilbake i tid for å finne paralleller til. Den viser også et mot, siden aksjonen kan få personlige følger, med nedsatt karakter i faget, og i orden og oppførsel.

Nå viste det seg at motet sviktet for mange stridslystne ungdommer da de ble gjort oppmerksomme på mulige konsekvenser. Det er høyst forståelig. Men vi kan også spørre om det er god pedagogikk fra myndighetenes side å skremme ungdommen med represalier. Vi snakker om sivil ulydighet og sivilt mot, i en tid hvor konkurranse om individuelle prestasjoner presser samfunnsånden ut av norske skoleelever.

Med et elevdemokrati som ikke sikrer reell medinnflytelse fra elevenes side, er dessuten aksjonisme høyst forståelig. Ved sin boikottaksjon har Elevorganisasjonen brakt et viktig spørsmål på dagsordenen og gjort seg gjeldende på den politiske arena. Vi gjentar at nasjonale prøver er et onde, som vil normere undervisningen og innsnevre de unges horisont. Vi synes det er bra at elevene er i stand til å si fra gjennom en organisert protest. Istedenfor å møte dette engasjementet med minuskarakterer, burde myndighetene glede seg over at norsk skole fortsatt er i stand til å fostre ungdom som våger å gjøre opprør mot noe de mener er dumt. Den slags egenskaper måles ikke ved nasjonale prøver.