Tilbake til fortida

Det blir stadig vanskeligere å skjønne seg på gamle kriger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ALAS

- igjen stormer kostymefilmer fra riktig gamle dager voldsomt og heroisk fram og inntar kinosalene. Du har kanskje sett Brad Pitt, naken under skjørtet, i Troja . Fra i dag kan du se Keira Knightley i lærbikini i Kong Arthur . Og seinere i høst kan du se kjekke-Colin Farrell i Alexander , regissert av Oliver Stone (som ser ut til å ha danket ut Baz Luhrmann, som også ville lage Aleksander den store-film.)

Bortsett fra muligheten til å bruke pene skuespillere i pussige drakter, er halvhistoriske filmer greie å rettferdiggjøre, fordi de er litt sanne. «Troja» handler jo om «the greatest war the world has ever seen.» «Kong Arthur» er «den hittil ufortalte, sanne historien bak legenden». «Alexander» kan skilte med at «den største legenden av dem alle var sann».

HELT SIDEN

de første storslåtte Romerriket-filmene har det vært vanlig å lete etter hva den sanne historien kan si om verden i dag - og hvordan fortellingene kan gi historisk autoritet til en aktuell og viktig kamp. Etter annen verdenskrig kunne man for eksempel bruke historien til å fortelle om den heroiske kampen mot nazisme og fascisme. Da var gale keiser Nero en parallell til Mussolini. Seinere kunne Nero være Stalin, en antikrist som kjempet mot de gode kristne, amerikanske verdiene.

I dag er det hele mer forvirrende - muligens i tråd med at motivene for krig har blitt så forbasket uklare. I «Kong Arthur» møter vi blant annet ridderne av det runde bord og det mytiske urbritiske folket, som ser litt ut som søsknene til «Fuck for forest»-paret. De blir etter hvert forent i ett Britannia - hvor de skal kjempe for én felles sak, som Arthur sier. Det er litt uklart hvilken sak dette er, men Arthur nevner ofte frihet og noen ganger likhet. Hvis bare vikingfienden hadde gjemt unna masseødeleggelsesvåpen, hadde det vært lettere å henge med.

I TROJA

- «inspirert av» Iliaden», er det kjærlighet som gjelder. «Hvis kjærlighet er verdt å kjempe for, har den aldri sett et større slag enn dette», får vi vite, selv om Helena strengt tatt ikke ser ut som hun er verdt en boksekamp, langt mindre et helt slag. Brad Pitts Akillevs slåss også for udødelighet . Det sier han så ofte at man mistenker han for å blande sammen udødelighet med femten minutter på kjendis-Robinson.

NEI, VI TRENGER

en historisk film med en klar parallell til en god sak i nyere tid. Det er her vi i Norge kommer inn i bildet. En film som gir legitimitet til feiringen av unionsoppløsningen i 1905, for eksempel. Den skal hete «Harald Hårfagre.»

De sa han skulle klippe seg. Han sa han ville samle Norge først. Fra landet bak «Fjolls til fjells» og «Orions belte» kommer en episk saga om frihet, likhet og forskjellige andre rotnorske verdier. Likte du «Troja» og «Kong Arthur», og gleder deg til «Alexander», vil du elske denne.