Tilbake til røttene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS solgte flyselskapet Spanair for en euro, og

i går fikk investeringsdirektør Sture Stölen spørsmål

om han syntes det var bra betalt. «Det kan man väl

inte tycka», svarte han. Tapet på Spanair utgjør nær

5 milliarder av underskuddet på 6.3 milliarder

svenske kroner. Oppsiden ved dette salget er likevel

at man er kvitt et tapssluk, og at de spanske inves-

torene som kjøpte Spanair må forholde seg til mulige

erstatningskrav etter ulykken i Madrid i sommer der

153 mennesker omkom.

I tillegg til Spanair rensker SAS opp i nesten alt

som ikke har direkte kobling til det nordiske

markedet. Salget av Air Baltic er nær ferdig forhand-

let, og nå følger salget av Air Greenland, Spirit, Trust,

Estonian Air og Skyways. Nå er det tilbake til

røttene. 40 prosent av rutetilbudet er borte og

ti prosent av flyparken er satt på bakken.

Den norske, svenske og danske regjeringen har

forpliktet seg til å delta i en emisjon med til sammen fem milliarder kroner. Norges andel vil bli 800 milli-oner kroner, og styrkeforholdet de tre landene vil bli det samme som i dag. Norge og Danmark har 14.3 prosent av aksjene hver mens Sverige har en eierandel på 21.4 prosent. De øvrige 50 prosent eies av private investorer, med Wallenbergsfæren i spissen, som har sagt seg villig til å være med på emisjonen. Når nedbemanninger og emisjoner kommer i kriserammede virksomheter er spørsmålet alltid: Er det nok?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fem milliarder kroner er mange penger, og burde rekke en stund, men utfordringene står i kø for SAS. Passasjerveksten vil ifølge analytikerne bli negativ også i 2009. Resultatet for siste kvartal var på minus 480 millioner kroner, og da er ikke Spanair og Baltic Air med. Lykkes man ikke, vil det være tungt å gå

til staten å be om mer penger, selv om man også da trolig vil få ja. Verken Norge, Sverige eller Danmark kan i nedgangstider klare seg uten et også velfungerende SAS til frakt av passasjerer og gods både

hjemme og ute.