TikTå?

- Tilbyr meg 5000 for tåbilder

Livet som TikTok-profil kan by på noen rare henvendelser.

REISEGLAD: Johannes Uthaug har vært i over 54 land i løpet av sine 22 år. I pandemien var det ikke mulig med reising til utlandet og da bestemte han seg for å teste ut noe helt nytt, nemlig TikTok. Foto: Jørgen Andre Førde
REISEGLAD: Johannes Uthaug har vært i over 54 land i løpet av sine 22 år. I pandemien var det ikke mulig med reising til utlandet og da bestemte han seg for å teste ut noe helt nytt, nemlig TikTok. Foto: Jørgen Andre Førde Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Johannes Uthaug (22) har blitt en stor TikTok-profil med over 140 000 følgere.

Uthaug begynte å legge ut videoer på det sosiale mediet for halvannet år siden, og allerede etter de første videoene så han potensialet på plattformen.

- Da jeg la ut min første video med noen gode hashtags fikk jeg over 300 000 visninger på videoen min i løpet av noen dager. Jeg fortsatte å legge ut noen videoer sporadisk, men til slutt bestemte jeg meg for å satse litt mer. Nå legger jeg som regel ut en video hver dag, sier Uthaug til Dagbladet.

Til sammen har 22-åringen over 4,5 millioner likes på de forskjellige videoen han legger ut på kontoen sin, som heter @Snusleppa.

Han forteller at TikTok-utspringet kom av kjedsomhet i karantene i 2020. Uthaug skulle i utgangspunktet studere i Ghana et halvt år, men ble sendt til Norge 12. mars, da pandemien brøt ut for fullt.

Saken har tidligere blitt omtalt av Romerikes Blad.

TIKTOK-PROFIL: Johannes Uthaug har over 140 000 følgere på TikTok. Foto: Jørgen Andre Førde
TIKTOK-PROFIL: Johannes Uthaug har over 140 000 følgere på TikTok. Foto: Jørgen Andre Førde Vis mer

- Starta med single mødre

Da Uthaug først begynte å få mange følgere på TikTok fikk han flere meldinger i innboksen fra begeistrede følgere. Og 22-åringen innrømmer at han ble overrasket over hvem som kontaktet ham.

- I starten ble jeg sjokkert, men det var også ganske morsomt. Jeg ble kontakta av unge single mødre i 30-åra, som begynte å sende meg masse meldinger og legge meg til på Snapchat, sier Uthaug lattermildt.

- Men jo større profilen min ble, jo mer rare forespørsler. Det var mange som prøve å få meg inn i pyramidespill for eksempel, alt fra vitaminer til dataprogrammer. Men så begynte det å komme noen skikkelig rare forespørsler.

Ville kjøpe bilder av tær

Men Uthaug røper også at han fikk noen veldig merkelige forespørsel etter hvert, som han virkelig ikke ønsket å imøtegå.

- Etter hvert fikk jeg spørsmål om å gjøre mer obskure ting. Det var blant annet en som ønsket seg bilder av undertøyskurven min. Og en annen mann ønsket å kjøpe bilder av tærne mine for 5000 kroner.

Uthaug bekrefter videre at alle som har kontakta ham er norske, og deler screenshots med Dagbladet, hvor man kan se de rare forespørslene sine.

- Svarer dem ikke

Uthaug forteller at han ikke svarer de som spør om for merkelige ting, og prøver bare å la det passere.

- Jeg svarer dem ikke, nei.

På profilen sin deler Uthaug videoer med turtips, morsomme videosnutter, og hverdagslige ting. På halvannet år har han lasta opp rundt 400 videoer på TikTok.

MARERITT: En 19-åring fra USA våknet opp til et mareritt etter at hun ble coronasyk samtidig som hun gikk på legemiddelet isotretionin. Video: TikTok. Reporter: Julie Tran. Vis mer

22-åringen sier at han tjener penger gjennom TikTok som betaler husleia.

- Men det hadde ikke vært nok til å forsørge en hel familie. Jeg vet at det er flere med cirka like stor følgerskare som meg, som lever av dette på fulltid. Men det ønsker ikke jeg. Slik det er nå passer meg fint. Ikke så tidkrevende og da har jeg muligheten til å drive med andre ting også, sier Uthaug, som for øyeblikket studerer russisk i Bergen.

Kommer med TikTok-tips

- Har du noen tips til de som ønsker å bli kjente på TikTok?

- Ja. Du trenger ikke finne opp kruttet på nytt. Det viktigste er at du har godt lys og god lyd, samt at de første to sekundene er interessante. Hvis ikke vil folk bare bla forbi klippet ditt, sier Uthaug.

Han sier at det er smart med faste rutiner, gjerne en opplasting hver dag.

- Det er også viktig med riktige hashtags. Og så må man være heldige med timingen. Algoritmene på TikTok kan være litt som på kasino. Plutselig går videoene dine veldig dårlig, men så treffer de skikkelig. Det er også et sjansespill, særlig i starten.

Uthaug forteller at når man publiserer en video på TikTok vil videoen bli vist for rundt hundre brukere. Om det blir mye interaksjoner fra de hundre første vil videoen bli delt til tusen brukere.

- Slik går videoer fra ukjente brukere med få følgere plutselig viralt, avslutter Uthaug.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer