TILLATER MODULVOGNTOG:  Frp-leder Siv Jensen får demonstrert moduler som flyttes fra bil til tog av John Austerheim under et besøk til Schenkerterminalen på Alnabru i Oslo i fjor høst. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix.
TILLATER MODULVOGNTOG: Frp-leder Siv Jensen får demonstrert moduler som flyttes fra bil til tog av John Austerheim under et besøk til Schenkerterminalen på Alnabru i Oslo i fjor høst. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix.Vis mer

Tillater 25 meter lange vogntog på veiene

Men bare 10 prosent av veiene er bygd for kjempetrailere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skog- og trebransjen har lenge ønsket større vogntog på norske veier. Nå åpner samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for såkalte modulvogntog på flere riks- og fylkesveier.

Frp-statsråden vil før sommeren også tillate disse vogntogene i en rekke byer, skriver Dagens Næringsliv.

Modulvogntogene er over 25 meter lange og frakter flis og trelast.

Skog- og trebransjen har kjempet for disse vogntogene på norske veier for å fjerne den store konkurranseulempen mot Sverige.

Bransjen er fornøyd med at Solvik-Olsen åpner for modulvogntogene på permanent basis allerede før sommeren.

- En stor nyhet for bransjen, sier administrerende direktør Heidi E. Kielland i Treindustrien.

Veiene begrenser
Bransjen har funnet ut at bare 10 prosent av alle norske veier tillater 60-tonns vogntog. I Sverige tillates disse gigantvogntogene på over 90 prosent av veinettet.

Samtidig legges det ikke skjul på at bransjen vil ha enda mer tyngde og mindre veibyråkrati.

De ønsker vogntog på 60 tonn på mange flere veier og mener bransjen da kunne spart opp mot 150 millioner kroner.

- Konkurranseulempen kan være 30 prosent høyere transportkostnad enn i Sverige i en bransje med lave marginer, sier direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund.

(NTB).