Tilliten svekkes

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS-Braathens er igjen i konflikt. Denne gang er det regulære tarifforhandlinger som har endt i streik. Som alle andre arbeidstakere har flyselskapets ansatte full rett til å bruke streikevåpenet mot sin arbeidsgiver når det ikke lykkes å komme fram til avtaler gjennom forhandlinger. Når de streikende nå overøses av sinte passasjerer fordi de ikke kommer av gårde som planlagt, er det derfor urimelig.

Det er mange som blir berørt når et stort flyselskap rammes av arbeidsnedleggelser. Men det finnes alternativer for de fleste av de reisende selv nå i påsketrafikken. Tog og buss går tross alt mellom de største byene. Det tar litt lengre tid, men er normalt ikke mer belastende enn en flyreise. Verst stilt er som ellers Nord-Norge der avstandene er større og der det ofte ikke finnes alternative reisemåter.

Men streiken er likevel et foruroligende signal om et flyselskap som altfor ofte ikke er i stand til å levere de tjenester det er satt til å yte fordi det stanses av streiker og andre former for aksjoner, lovlige og ulovlige, erklærte og ikke-erklærte. Det er bare noen uker siden pilotene aksjonerte angivelig for å trygge sine arbeidsplasser.

Problemet er bare at selskapet mer og mer avbildes som en bedrift der interessemotsetningene mellom ledelse og ansatte stadig spilles ut slik at det rammer den uskyldige tredjepart, passasjerene. I det lange løp går det ut over tilliten til selskapet. Dermed kan det også sette selskapets framtid som stort transportselskap i fare. Mange passasjerer opplever det som risikabelt å kjøpe billetter av SAS fordi de blir mer og mer usikre på om flyene går. I en slik situasjon skal man ikke fortenke folk i at de velger konkurrenten Norwegian, som stadig opplever passasjervekst.

I den tid da flyreiser hadde større prestisje enn i dag og da lufttrafikken var beskyttet av statlige reguleringer, var både SAS og Braathens omgitt av en spesiell nimbus. Dette systemet er borte i dag, og selskapene må for hver dag og hver flight gjøre seg fortjent til passasjerenes tillit. I dag møter det sammenslåtte SAS-Braathens reell konkurranse. Det bør både arbeidstakere og ledelse ha i tankene når de igjen har satt selskapets fly på bakken.