- Tilliten til NSB forverret

Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen innser at gårsdagens nestentragedie var det siste NSB trengte for å gjenreise tilliten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette var veldig synd. Episoden må ha vært svært skremmende for dem som var med. Vi kan bare være glade for at det tross alt gikk bra, sier Terje Moe Gustavsen til Dagbladet.

Påskeferie

Etter en periode på flere måneder, der NSB og jernbanen har lyktes med å unngå ulykker og alvorlige hendelser, kom i går kveld nok en sjokkmelding om en ny ulykke. Statsråden er for tida på påskeferie. Seint i går kveld kjente han ikke til kollisjonen, utover de kjappe nyhetsmeldingene han hørte i etermediene. Han får garantert detaljene servert seinere.

Moe Gustavsen erkjenner uansett at NSBs renommé nå er ytterligere forverret.

- Det er åpenbart at hendelser som dette er med på å svekke tilliten til NSB. Vi har lenge vært i en fase der alle parter har jobbet for å gjenreise tilliten til selskapet. Da er det trist at slikt som dette skjer.

Han forutsetter nå at politiet, Jernbaneverket og NSB gransker hendelsen grundig.

- Vi må få alle nødvendige fakta på bordet, sier Terje Moe Gustavsen.

Den nytilsatte konsernsjefen i NSB, Einar Enger, har brukt de siste ukene med å gjøre seg kjent i NSB-systemet, og med å formidle hvor alvorlig den økonomiske situasjonen i NSB egentlig er. I går fikk han sin første ulykke i fanget.

- Ethvert uhell virker negativt på vårt arbeide med å bygge opp tillit i markedet. Sånn sett ønsker vi oss selvsagt eviglange uhellsfrie perioder. Hvor skadelig denne episoden vil være for selskapet, er det altfor tidlig for meg å si noe om. Jeg vet ikke nok om årsakssammenhengene, sier Enger til Dagbladet, og legger til:

Togulykker i 2000 og 2001

  • 4. januar 2000: To tog kolliderte ved Åsta mellom Rena og Elverum i Østerdalen. 19 personer omkom.
  • 13. januar 2000: En kvinne i 80-åra ble sendt til sykehus etter at et lokomotiv kjørte inn i togvogna hun befant seg i på Dombås stasjon.
  • 5. april 2000: Et godstog kolliderte med et annet på Lillestrøm stasjon. Det oppsto lekkasje fra en tankvogn fylt med propan. Flere tusen måtte evakueres fra området rundt stasjonen på grunn av eksplosjonsfaren.
  • 3. januar 2001: Et flytog sporet av natt til 3. januar på Gardermoen. Årsaken var at lokomotivføreren kjørte mot et stoppsignal, slik at en sporsperre ble aktivert.

- Nå må vi gi uhellskommisjonen anledning til å finne forklaringen på hvorfor dette skjedde, og så får vi analysere de funnene de kommer med.

Enger kommer til å bruke dagen i dag til å sette seg grundigere inn i det som kunne blitt en langt alvorligere ulykke.

Alvorlig

- Det er en alvorlig hendelse. Vi kan ikke ennå si med sikkerhet om det var teknisk svikt eller menneskelig svikt, eller en kombinasjon av begge deler, sier direktør Sverre Quale i Statens jernbanetilsyn til NTB.

Jernbanetilsynet har flere ganger uttrykt bekymring for alvorlige toghendelser.

- Det har vært nestenkollisjoner hvor tog har vært på vei mot hverandre. Slikt sett er hendelsen på Nittedal en ny hendelse av samme type, sier Quale.

I forrige uke ble det klart at NSB og Jernbaneverket gir 117 overlevende og etterlatte tilbud om til sammen 26, 3 millioner kroner i oppreisning etter Åsta-ulykken, der 19 mennesker døde. Støttegruppas advokat, Tom Eivind Haug, ser gårsdagens ulykke som en påminnelse om hvor viktig det er å få fortgang i sikkerhetsarbeidet på jernbanen.

- Jeg kjenner ikke denne saken i detalj, men det er et faktum at tog fra NSB for ofte kjører mot rødt lys, sier advokat til støtteforeningen etter Åsta-ulykken, Tom Eivind Haug. Han mener nestenulykken bekrefter viktigheten av økt satsing på sikkerhet.

- Jeg registrerer at ATS trolig reddet dette fra en større ulykke, noe som viser at dette systemet er viktig å få installert, sier Haug.

Leder Oddvar Nilsen (H) i Stortingets samferdselskomité ønsket ikke å kommentere den dramatiske togkollisjonen i går kveld.

NYTT NSB-DRAMA: Etter en periode på flere måneder, der NSB og jernbanen har lyktes med å unngå alvorlige hendelser, skjedde det nok en ulykke.