- Tillliten så svekket at det kan hindre utvikling i skolen i lang tid

- Må vurderes om staten skal få tilbake arbeidsgiveransvaret for skolen, mener Ap-topp.

MISLYKTES: Partene i lærerstreiken mislyktes i å komme til noen enighet i går kveld. Her forklarer forhandlingsleder i KS, Per Kristian Sundnes, og  leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, hvorfor. Ap-politiker Tore O.Sandvik tar nå til orde for å tilbakeføre ansvaret for lærerforhandlingene til staten. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
MISLYKTES: Partene i lærerstreiken mislyktes i å komme til noen enighet i går kveld. Her forklarer forhandlingsleder i KS, Per Kristian Sundnes, og leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, hvorfor. Ap-politiker Tore O.Sandvik tar nå til orde for å tilbakeføre ansvaret for lærerforhandlingene til staten. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

- Tilliten mellom KS og lærerne er nå så svekket, at det kan hindre viktig og nødvendig utvikling av skolen i lang tid, sier fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik til Adresseavisen.

Over 7.800 lærere er i streik, og det hittil siste forsøket fra lærerorganisasjonene og KS om å komme til enighet, mislyktes i går kveld.
 

Nå mener Arbeiderpartiets fylkesordfører konflikten har svekket tilliten mellom arbeidsgiveren KS og lærerne i så stor grad at man må vurdere om staten igjen skal bli lærernes arbeidsgiver, skriver Adresseavisen.

Begrensede virkemidler Ap var for å overføre arbeidsgiveransvaret til KS i 2004, og Sandvik fremholder at argumentene den gang var gode.

- Men prosessene internt i KS for å lage et omforent forhandlingsmandat lokalpolitikerne kan stå for, er krevende, og de virkemidlene KS rår med for å lykkes, har vist seg begrenset, sier Ap-fylkesordføreren.

Sandvik peker på at tilliten som er avgjørende for å løse utfordringene i skolen, ikke ser ut til å være til stede mellom partene.

Kombinerte oppgjør? - Når staten uansett er så involvert, må vi avklare hva som skal være statens rolle: Om det skal være en form for kombinerte oppgjør med staten som mer sentral aktør - eller om staten skal ta over hele ansvaret igjen, mener Sandvik, som viser til at staten allerede har en avgjørende rolle som premissgiver for skolen. (NTB)

>b>KOMBINERTE OPPGJØR?: Kombinerte lønnsoppgjør - der staten bidrar - kan være oppskriften for læreroppgjørene framover, mener Tore O. Sandvik. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
>b>KOMBINERTE OPPGJØR?: Kombinerte lønnsoppgjør - der staten bidrar - kan være oppskriften for læreroppgjørene framover, mener Tore O. Sandvik. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer