MISLYKTES: Partene i lærerstreiken mislyktes i å komme til noen enighet i går kveld. Her forklarer forhandlingsleder i KS, Per Kristian Sundnes, og  leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, hvorfor. Ap-politiker Tore O.Sandvik tar nå til orde for å tilbakeføre ansvaret for lærerforhandlingene til staten. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
MISLYKTES: Partene i lærerstreiken mislyktes i å komme til noen enighet i går kveld. Her forklarer forhandlingsleder i KS, Per Kristian Sundnes, og leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, hvorfor. Ap-politiker Tore O.Sandvik tar nå til orde for å tilbakeføre ansvaret for lærerforhandlingene til staten. Foto: John Terje Pedersen / DagbladetVis mer

- Tillliten så svekket at det kan hindre utvikling i skolen i lang tid

- Må vurderes om staten skal få tilbake arbeidsgiveransvaret for skolen, mener Ap-topp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Tilliten mellom KS og lærerne er nå så svekket, at det kan hindre viktig og nødvendig utvikling av skolen i lang tid, sier fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik til Adresseavisen.

Over 7.800 lærere er i streik, og det hittil siste forsøket fra lærerorganisasjonene og KS om å komme til enighet, mislyktes i går kveld.
 

Nå mener Arbeiderpartiets fylkesordfører konflikten har svekket tilliten mellom arbeidsgiveren KS og lærerne i så stor grad at man må vurdere om staten igjen skal bli lærernes arbeidsgiver, skriver Adresseavisen.

Begrensede virkemidler Ap var for å overføre arbeidsgiveransvaret til KS i 2004, og Sandvik fremholder at argumentene den gang var gode.

- Men prosessene internt i KS for å lage et omforent forhandlingsmandat lokalpolitikerne kan stå for, er krevende, og de virkemidlene KS rår med for å lykkes, har vist seg begrenset, sier Ap-fylkesordføreren.

Sandvik peker på at tilliten som er avgjørende for å løse utfordringene i skolen, ikke ser ut til å være til stede mellom partene.

Kombinerte oppgjør? - Når staten uansett er så involvert, må vi avklare hva som skal være statens rolle: Om det skal være en form for kombinerte oppgjør med staten som mer sentral aktør - eller om staten skal ta over hele ansvaret igjen, mener Sandvik, som viser til at staten allerede har en avgjørende rolle som premissgiver for skolen. (NTB)

>b>KOMBINERTE OPPGJØR?: Kombinerte lønnsoppgjør - der staten bidrar - kan være oppskriften for læreroppgjørene framover, mener Tore O. Sandvik. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
>b>KOMBINERTE OPPGJØR?: Kombinerte lønnsoppgjør - der staten bidrar - kan være oppskriften for læreroppgjørene framover, mener Tore O. Sandvik. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer