Illustrasjonsfoto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet.
Illustrasjonsfoto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet.Vis mer

Tilsyn avdekket slitasje hos ansatte i Norwegian

Luftfartstilsynet sier de vil følge Norwegian tett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Luftfartstilsynet sier de vil følge Norwegian tett etter at et tilsyn i fjor høst viste at ansatte ikke rapporterer inn episoder hvor de føler seg så utslitt at de ikke er skikket til å fly.

Inspeksjonen som ble fortatt 13. og 14. november, avdekket til sammen 21 forskjellige avvik fra reglene som selskapet er pålagt å følge.

Blant avvikene var at mange ansatte ikke ser noen vits i å rapportere dersom de føler seg uskikket til å fly, fordi de ikke merker at det skjer noen endringer i arbeidsbelastningen likevel, skriver Aftenposten.

Tidligere har Luftfartstilsynet reagert på at de har avdekket et stort antall såkalte fatiguemeldinger som brukes når arbeidsbelastningen er så stor at ansatte føler seg konstant slitne. Nå reagerer Luftfartstilsynet på at omfanget av slike meldinger har sunket, til tross for at antallet ansatte er doblet og arbeidsmengden har økt de siste årene.

- Omfanget større Problemet blir bekreftet av både de kabinansattes og pilotenes organisasjoner.

- Noen melder inn fatigue og noen ikke. Forklaringen er nok at noen ikke ser noen vits i det, mens andre håper at situasjonen skal gå over av seg selv foran neste jobbøkt, sier nestleder for Norwegian Kabinforening, Trude Mathisen.

- Vi får en stor mengde fatiguerapporter fra våre flygere. Arbeidsdagene kan være svært tøffe. Omfanget er nok større enn det som kommer fram i statistikkene, for mørketallene også hos oss er store, sier lederen for Norwegian Pilotforening, Halvor Vatnar.

- Avvik rettet Påstanden om at det ikke skjer noen forandring i arbeidssituasjonen selv om de ansatte rapporterer inn fatiguemeldinger, tilbakevises av Norwegians flygesjef, Tomas Hesthammer.

- Vi bruker store ressurser for å bedre de ansattes jobbsituasjon for nettopp å unngå at folk blir utslitte. Vi innrømmer at vi har hatt en del uheldige situasjoner med urealistisk lange arbeidsøkter, men disse har vi korrigert. Når det er sagt er det den enkelte kabinansatt og pilot sin plikt til å sende inn rapporter. Når de nå sier at det likevel ikke skjer er det et alvorlig forhold som jeg vil ta opp med dem ved første høve. Flysikkerhet er vår høyeste prioritet, sier Hesthammer.

Han forteller at samtlige 21 avvik er blitt rettet.

(NTB)