Tiltale mot offiserer vil bli vurdert

«Kronprins Harald» hadde ikke los om bord under grunnstøtingen i Oslofjorden 15. juli. Offiserene som var på broen da skipet grunnstøtte kan bli tiltalt for uaktsom navigering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjøfartsinspektør Finn Paulsrud vil nå etterforske grunnstøtingen videre på bakgrunn av det som kom fram i sjøforklaringen i Moss byrett i dag. Paulsrud skal levere sin innstilling til politiet, som må vurdere tiltale.

- Jeg vil foreta en videre etterforskning, og deretter levere en innstilling til

Follo politikammer, sier Paulsrud til Nettavisen.

Han vil ikke uttale seg om innholdet i innstillingen. Men styrmannens og kapteinens navigering i minuttene før smellet kommer til å bli nøye undersøkt. Politiet skal vurdere om det finnes straffbare forhold.

Vikar

Det var annenstyrmannen som hadde kommandoen på skipet da skipet gikk på grunn for en uke siden. Ifølge hans egen forklaring har han ført skipet 100 ganger ut Oslofjorden i løpet av de siste 14 månedene.

Det var god sikt og godt vær under seilasen, forklarte kapteinen om bord, Reidar Jensen, under sjøforklaringen. Jensen har tidligere benektet at skipet var ute av kurs, eller i ferd med å kollidere med et containerskip.

Kolliderte nesten

Annenstyrmannen Ståle Andre Stangeby hevdet i dag at «Kronprins Harald» ble forstyrret av et bulkskip som svingte og kom nærmere. Derfor holdt han en avvikende kurs. Avstanden mellom passasjerferjen og bulkskipet var cirka 100 meter. «Kronprins Harald» var på vei tilbake til kurslinjen da Stangeby oppdaget Torpene-grunnen. Det gikk 30 sekunder fra Stangeby oppdaget grunnene til skipet traff dem. Han fikk tid til å gi orderen «Babord 10 grader», men det var for seint.

Stangeby ba ikke om assistanse fra kaptein Jensen fordi han ikke følte at det var nødvendig.

Kapteinen sa at han var enig i Stangebys manøvrering før grunnstøtingen. Begge to ga den samme fremstillingen av hendelsen.

Reparert

«Kronprins Harald» ble satt i rute igjen tirsdag etter å ha blitt reparert for fem millioner kroner ved et verft i Emden i Tyskland. Skipet fikk to knyttnevestore hull i skroget og skader på bladene på styrbordpropell.