Tine skal kutte 750 millioner i kostnader

Hele virksomheten skal under kostnadslupen.

KOSTNADSKUTT: Konsernsjef Hanne Refsholt i TINE har tatt mål av seg til å forbedre bunnlinjen med 750 millioner kroner. Foto: Berit Roald / Scanpix
KOSTNADSKUTT: Konsernsjef Hanne Refsholt i TINE har tatt mål av seg til å forbedre bunnlinjen med 750 millioner kroner. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Tine iverksetter et forbedringsprogram for å styrke konkurransekraften.

Målet er å realisere resultatforbedrende tiltak på 750 millioner kroner innen utgangen av 2015, og styrke Tines evne til å svare på nye markeds- og forbrukerbehov, går det frem av en melding til Oslo Børs mandag.

Tine-sjefen tar grep
- Vi har lagt ned mer enn 80 meierier siden 1990 og samtidig gjennomført betydelige organisatoriske endringer. Nå tar vi nye grep for å styrke Tines posisjon som ledende merkevareleverandør innen melk- og meieriprodukter overfor norske forbrukere og handelen. Dette vil også skape en mer robust arbeidsplass og bidra positivt til eiernes økonomi i fremtiden, sier Tine-sjef Hanne Refsholt i meldingen.

Hele Tine skal nå under lupen og ifølge meldingen vil forbedringsprogrammet i første fase gjennomføre resultatforbedrende tiltak innen drift, industristruktur og distribusjon.

Ingen slipper unna Hele Tines virksomhet vil analyseres for mulige forbedringstiltak. Utvikling av organisasjonen vil være en viktig og integrert del av programmet, heter det.

- Det foreligger i dag ingen konkrete planer om nedbemanning, men vi kan ikke utelukke at dette vil kunne bli utfallet av dette arbeidet. Da vil eventuelt berørte medarbeidere bli omfattet av Tines omstillingsordninger som enten gir nytt arbeid i Tine eller hjelp og bistand til nytt arbeid utenfor Tine, sier Refsholt.