Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tine snart eneveldig hos Rema

Mens Tines angivelige forsøk på å presse Synnøve Finden ut av hyllene i Ica-kjeden førte til bråk og gransking, er meieri-giganten ubemerket i ferd med å råde ostediskene alene hos Rema.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Så snart restlageret er brukt opp, forsvinner Synnøve Finden-ostene fra Rema-kjedens butikker. Men Tine-sjefen føler seg ikke som noen vinner.

-  Mest mulig salg

-  Nei, det er ingen ideell situasjon at Tine blir eneste leverandør hos Rema. Selvfølgelig ønsker vi mest mulig salg av Tines og norsk meierisamvirkes produkter, samtidig mener vi også at kundene generelt bør få mangfold og valgmuligheter gjennom flere leverandører. Men Rema satser i første rekke på effektivitet og pris, ikke mangfold, det er nok derfor de har valgt én leverandør. Dette er overhodet ikke noen avtale vi har betalt oss fram til, sier administrerende direktør Jan Ove Holmen i Tine.

Granskes

Nå gransker Konkurransetilsynet både Rema/Tine-avtalen og Ica-saken. Synnøve Finden mener eneveldet hos Rema kom i stand ved at Tine la millioner på bordet.

-  Frykter du at Tine kommer dårlig ut av granskingen?

-  Selv om vi rådfører oss med jurister og er svært bevisst vår dominerende rolle i dette markedet, kan jeg selvsagt ikke være sikker på hvordan Konkurransetilsynet vurderer ting - for eksempel hva som er et tilbud og hva som er en beregning.

-  Redusert tillit

-  En meningsmåling sier at to av tre nordmenn har redusert tillit til Tine, etter påstandene om at Tine ville skvise Finden ut av Ica/Rimi-butikkene?

-  Ja, det er en situasjon vi beklager og tar svært alvorlig. Vi lever av tillit blant våre kunder og har hatt et svært godt omdømme. Derfor er denne saken veldig lei. Men vi erkjenner at vi selv har satt oss i en slik situasjon, først ved å gjøre beregninger overfor en kunde som vi i utgangspunktet skulle sagt tvert nei til. Dernest fordi vi mangler dokumentasjon for at vår versjon av historien skal bli trodd, sier Holmen.

Tine engasjerte i går Det Norske Veritas for å granske hva som har skjedd i forhandlingene mellom Ica og Tine.

Forsker Runar Døving ved Institutt for forbruksforskning tror ikke Tine trenger å frykte tap av markedsandeler:

-  Saken vil snart være glemt. Så lenge vi ikke finner mark i osten, og melka er fersk, så spiller det mindre rolle om det står Tine eller Synnøve Finden på varen, sier Døving til NTB.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media