MÅTTE SKJULES:  Synnøve Finden må sensurere 100 000 oster etter at de ikke får lov til å bruke betegnelsen "type Jarlsberg ost". En sensurert ost er også en ost. Foto: Ørn E. Borgen / Aftenposten / NTB Scanpix
MÅTTE SKJULES: Synnøve Finden må sensurere 100 000 oster etter at de ikke får lov til å bruke betegnelsen "type Jarlsberg ost". En sensurert ost er også en ost. Foto: Ørn E. Borgen / Aftenposten / NTB ScanpixVis mer

Tine-spioner fant ulovlig Synnøve-ost i butikker

Tine mener konkurrenten har spekulert på en ostesensur.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tine har retten til å bruke varemerket Jarlsberg. Follo tingrett konkluderte fredag med at Synnøve Finden må stanse osten de har merket «jarlsbergost-type». Dagen etter meldte Aftenposten at Synnøve Finden var i ferd med å klistre merkelappen «sensurert» over den forbudte påskriften på 100 000 ostepakker.

Tines egne folk har i helgen gjennomført stikkprøver i butikker i Oslo-regionen og flere steder funnet osten av merket Kongsgård i kjølediskene, men uten at emballasjen var sladdet, skriver Nationen.

«Ved flere utsalgssteder var osten tilgjengelig i den omstridte forpakning, hvilket innebærer et klart brudd på kjennelsen», skriver Tine i et brev til Follo tingrett mandag.

- Tine har gjort oss oppmerksomme på to butikker der det ikke er merket riktig. Osten er tatt bort fra de to butikkene, sier kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden til avisen. Han sier de gjør alt de kan for å forhindre at umerkede ostepakker blir solgt i flere butikker.

- Velregissert stunt Tine har også reagert på konkurrentens planlegging og framgangsmåte. Ifølge Øystein Aurlien som tidligere var markedsansvarlig i Tine, trykket Synnøve Finden opp «sensur»-lapper og emballasje uten jarlsberg-referansen allerede før kjennelsen fra tingretten var klar.

- Det stemmer at vi hadde bestilt emballasje uten teksten på. Vi mener at vi har lov til å kalle den det, og vi har anket kjennelsen. Vi kjenner jo Tine, så da det nærmet seg lanseringen, visste vi at de ville benekte fakta og trekke oss for retten. Så vi tok høyde for at vi måtte tape noe sånt i første instans, skriver Tollefsen i en epost til Aftenposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hos Tine kaller man operasjonen et velregissert stunt og mener konkurrenten har spekulert på en ostesensur.

- Det er svært overraskende at en aktør som Synnøve Finden ikke respekterer rettens beslutning. Retten mener Synnøve tok en bevisst og kalkulert risiko på tross av at de visste om Tines rettigheter, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar, Lars Galtung, i en pressemelding.

- Forholdsregler - Saken viser ikke god forretningsskikk og merkingen kan være et brudd på markedsføringsloven siden merkingen ikke er nøytral. Uansett har Follo tingrett konkludert med at Synnøves bruk var rettsstridig, sier Galtung.

Hos Synnøve Finden avviser man at dette var en bevisst ulydighetskampanje.

- Nei, dette handler om å ta sine forholdsregler dersom verste scenario skulle inntreffe. At dette er et PR-stunt, faller på sin urimelighet, sier Tollefsen til Aftenposten.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram