Tine tapte 80 millioner på svensk iskrig

Svenskene er skeptiske til norsk iskrem

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Tine har forsøkt å selge is til svenskene, men dette ble ingen suksess. Svenskene hadde ikke glemt den forrige iskrigen, da den svenske produsenten GB-is skulle etablere seg i Norge. Det endte med iskrig og store reklamekampanjer hvor svenskene ble beskyldt for å ha margarin i sin iskrem.

Etter fire år fikk GB-is nok, sa opp de ansatte i Norge og trakk seg ut av markedet.

Vanskelig oppkjøp

I fjor sa svenskene takk for sist, men nei takk, til den norske iskremen og påførte dermed konsernet et tap på 79 millioner kroner gjennom datterselskapet Diplom-Is.

- Vi hadde et vanskelig oppkjøp i Sverige som ikke gikk som forventet og vi har slitt med organisasjonen, sier administrerende direktør i Diplom-is, Bjørn Moldskred.

Han forklarer at det svenske markedet er tøft. Konkurransen er sterk og det er mange aktører.

Da er det en trøst at amerikanerne liker Jarlsberg. Datterselskapet Norseland hadde i fjor en vekst på 6,5 prosent.

Forbedret resultatet

TØFT I SVERIGE: Diplom-Is sliter i Sverige. Her fra forrige iskrig, som var på norsk jord. Foto: Scanpix
TØFT I SVERIGE: Diplom-Is sliter i Sverige. Her fra forrige iskrig, som var på norsk jord. Foto: Scanpix Vis mer

På tross av sterk uro i fjor, klarte konsernet en omsetningsøkning på 4,7 prosent. Økningen skyldes salg av eiendommer og aksjer i tillegg til sterk kostnadskontroll. Økt salg var også med på forbedre omsetningen.

Konsernet sier at uroen i første halvår ga utslag på salget, men dette var mindre enn forventet på forhånd.

Mindre melk og ost

I fjor solgte Tine mindre melk og ost.

Tine forklarer nedgangen med at importen av ost økte med 12 prosent i fjor til 700 tonn. Samtidig ble konkurranse skjerpet blant norske aktører.

- Det er først og fremst på melk og ost at vi merker konkurransen. Men vi har tatt igjen det tapte på andre områder, sier konserndirektør i Tine, Bjørg Bruset.

Nytt og populært

I 2005 lanserte Tine flere nye drikker. En av dem, Dus, som er en blanding av juice og melk, har blitt tatt godt imot i følge konserndirektør Bruset.

- Dus har gått veldig bra, og 20 ble også godt tatt imot, sier hun uten å ville røpe noen salgstall for produktene.

Bruset forteller at Tine har flere nye produkter på gang.

- Vi ser spesielt på produkter innenfor helse og sunnhet.

Økologisk øker

Økologiske produkter har fortsatt en svært liten andel av det totale markedet. Bare 1,7 prosent av melken som ble solgt i fjor var økologisk.

Det er økologisk lettrømme som er den store slageren, i følge seniorrådgiver i Tine, Gjermund Stormoen.

- Salget av økologisk lettrømme økte med 43 prosent i fjor og har nå en markedsandel på 9,2 prosent. Dette er suksessen innenfor denne typen produkter, sier Stormoen.

De andre produktene økte med 13 prosent.

Ingen boikott

Dagbladet.no skrev tidligere i år om at sinte muslimer ville boikotte Tine-produkter på linje med danske meieriprodukter etter at bråket rundt karikaturtegningene startet.

Konsernet merket lite til denne boikotten i følge konserndirektør Bruset.

- Vi merket ingenting. Men vi har heller ingen produkter i de områdene som oppfordret til boikott, sier hun.