Vestlige matvaner: Sjefen i Tines britiske datterselskap mener stadig flere fra Kina og Det fjerne østen kommer til vesten på ferie og plukker opp våre spisevaner. Det vil han utnytte. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen
Vestlige matvaner: Sjefen i Tines britiske datterselskap mener stadig flere fra Kina og Det fjerne østen kommer til vesten på ferie og plukker opp våre spisevaner. Det vil han utnytte. Foto: Anders Horntvedt / FinansavisenVis mer

Tine vil ta osten til Østen

Nå vil Tines sjef i Storbritannia, Nigel Meadows, satse på osteeksport til Asia.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Bondesamvirket Tine sikter mot internasjonal vekst,og ser for seg å bruke London som springbrett for å satse i Asia, skriver Finansavisen.

- Du husker Monty Python-sketsjen om ostebutikken der det viser seg at de ikke har ost i det hele tatt? Jarlsberg blir nevnt der. På et show jeg var på for et par måneder siden nevnte de faktisk Applewood også, som er et Tine-produkt og én av bestselgerne våre, sier adm. direktør i Norseland Ltd., Tines datterselskap i Storbritannia, Nigel Meadows, til avisen.

Reklameeffekten fra en surrealistisk, snart 50 år gammel sketsj er uviss, men Norseland omsatte i hvert fall for nesten en halv milliard kroner i 2014, og hadde ifølge Meadows et godt år også i fjor.

Dagens resultatpresentasjon fra Tine viser at Norseland Ltd. omsatte for 568 millioner kroner i 2015, og mer enn doblet driftsresultatet fra 15 millioner kroner i 2014 til 43 millioner kroner i fjor.

Bare 10 prosent av omsetningen kommer fra varer som produseres i Norge, opplyser Meadows. Resten er stort sett ost som produseres på Norselands meieri, som ligger omtrent halvannen time vest for London.

Catering og eksport Nå ønsker Norseland å vokse videre. Det ene målet er vekst innenfor catering-bransjen i Storbritannia, hvor smurte sandwicher er et stort marked. Det andre er eksport til Asia.

- Stadig flere folk fra Kina og Det fjerne østen kommer hit på ferie og plukker opp våre spisevaner. Det er naturlig å tenke seg at flere vil etterspørre vestlig mat når de kommer hjem, sier Meadows til Finansavisen.

- For øyeblikket spiser de ikke ost i det hele tatt. Det er åpenbart at dette er et marked som vil vokse i fremtiden. Så sent som i går hadde vi et møte med forretningspartnere om hvordan vi kunne vokse i Asia, påpeker han.

Også Tines konserndirektør for internasjonale aktiviteter, Bjørn Molskred, fastslår at Asia vokser som marked for melkebaserte produkter. Han forteller at selskapet ser på Asia som interessant på lengre sikt, men understreker at de ikke har et spesielt fokus på verdensdelen Asia generelt som marked for norske meieriprodukter.

- Vi er realistiske i forhold til hvor mange markeder vi kan betjene og hvor dypt vi kan gå inn i markedene. I øyeblikket fokuserer vi derfor først og fremst på de landene hvor vi alt er tilstede med datterselskaper eller er etablert med importører og distributører, fastslår Moldskred overfor Finansavisen.

Flere nyheter: Synnøve Finden tok høyde for ostetap i retten
Risikerer å kaste 100.000 oster
Importerte for 59 milliarder i fjor