KØ, KØ, KØ: Det kan være lurt å revurdere om man virkelig trenger ut å kjøre i morgen og resten av uka. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
KØ, KØ, KØ: Det kan være lurt å revurdere om man virkelig trenger ut å kjøre i morgen og resten av uka. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Tirsdag starter «køhelvetet»: - Vi setter ikke inn ekstra busser om de ikke kommer seg fram i kollektivfeltet

Lurt å beregne god tid, skal du ut i morgen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I kveld stenger det ene løpet i Smestadtunnelen på Ring 3, som det første leddet i rehabiliteringen av ti tunneler i Oslo, som skal holde på fram til 2019.

Det betyr køkaos.

Dagbladet skrev i går at Vegvesenet har beregnet at det vil ta fire timer å kjøre fra Sinsen til Lysaker - en strekning som normalt tar ti minutter - om like mange som vanlig setter seg bak rattet.

- En utfordring - Vegvesenet håper flest mulig lar bilen stå og velger kollektivt, sykler eller går. Og hvis du må kjøre, anbefaler vi folk å unngå Ring 3, sier Eystein Hanssen, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen.

- Men vil det ikke bli like mye kaos for bussene i kollektivfeltene og på t-banen?

- Når det er så store omlegginger, så vet vi at tusenvis av mennesker skal legge om reisevanene sine, og da vil det være enkelte ruter som vil være fulle, sier pressetalskvinne Sofie Bruun i Ruter til Dagbladet.

Ruter styrer og planlegger kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

- Det er klart, når du stenger en tunnel og reduserer framkommeligheten på Ring 3 sånn som nå, så er det en utfordring, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Må ha hensikt Klokka 21 i kveld, stenger det ene løpet i Smestadtunnelen. Siden rushtrafikken er godt over innen den tid, forventes det kaos først i morgen tidlig. Det er Ruter - som Vegvesenet - forberedt på.

Men akkurat hvordan det blir, vet de ikke.

- Vi har busser i beredskap, som kan settes inn der det trengs. Men vi må se an hvordan trafikken går - det må ha en hensikt, vi setter ikke inn ekstra busser om de ikke kommer seg fram i kollektivfeltet.

- Men vi har ledig kapasitet på busser og t-bane i dag. Det er nok likevel noen avganger som blir ekstra fulle i morgen, sier Bruun mandag formiddag.

Skal du passere Smestad, så bør du ta t-banen, sier hun.

- Det vil ta noen dager før folk finner sin måte å reise på. Vi anbefaler folk å bruke god tid i morgen, siden det er nytt da. Det vil nok ta lenger tid, sier hun.

- Fulle allerede i dag Kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, sier til Romerikes Blad at det allerede i forkant av trafikkaoset er fulle tog.

- Allerede i dag er det en rekke togavganger som er fulle i rushtida. Mitt råd til pendlere er å orientere seg om avganger som kanskje går noe senere eller tidligere enn ellers. Vi har så mange tog som vi har, og det kan bli trangt, men det er vanskelig å forutse hvordan dette blir.

Disse tunnelene skal rehabiliteres: • Smestadtunnelen, fra første halvår 2015 til første halvår i 2016.

• Granfosstunnelen, fra andre halvår i 2015 til 2017.

• Brynstunnelen, fra første halvår i 2016 til første halvår i 2017.

• Tåsentunnelen, fra første halvår i 2016 til første halvår i 2017.

• Ekeberg- og Svartdalstunnelen, fra første halvår i 2017 til 2019.

• Festningstunnelen, i 2018.

• Vålerengtunnelen, i 2018 og 2019.

• Vaterland- og Hammersborgtunnelen, i 2019.

Bakgrunnen for arbeidene er et EU-direktiv for å bedre sikkerheten i tunnelene, og det skal utføres arbeid i tunneler landet over. Du kan se oversikten over alle arbeidene hos Vegvesenet.

I Oslo-området ønsket vegvesenet å stenge elbilene ute fra kollektivfeltet i rushtida i områdene hvor det er ventet størst forsinkelser, for å kunne prioritere busser og nødetatene. De justerte tidligere denne uka dette til å tillate elbiler med passasjerer i kollektivfeltet også i rushtrafikken.

REHABILITERINGSPLANEN: Ti tunneler skal rehabiliteres fra i morgen av, og fram til 2019.
REHABILITERINGSPLANEN: Ti tunneler skal rehabiliteres fra i morgen av, og fram til 2019. Vis mer