Titos fly solgt

Nå kan du kjøpe billigbillett for å fly med flyet til Jugoslavias legendariske leder Tito.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Et indonesisk lavprisselskap har overtatt det en gang så luksuriøse Boeing 727 flyet som tilhørte Jugoslavias «jernneve» Josip Broz Tito.

YU-AKH

Flyet, som fortsatt har kjennetegnet YU-AKH, var den jugoslaviske lederens representasjonsfly fram til hans død i 1980. Etter det, valgte den jugoslaviske regjeringen å selge flyet til det nasjonale charter-selskapet AvioGenex.

Selskapet rev ut plysh og luksus fra kabinen, og satte flyet i passasjertrafikk. Men da Jugoslavia begynte å falle fra hverandre i 1991, førte krigshandlingene og de påfølgende internasjonale sanksjonene til at AvioGenex måtte innstille sin virksomhet og sette sine fire fly på lager.

Tiår på bakken

Dermed ble Titos legendariske fly stående på flyplassen i Beograd i nesten ti år. Nylig ble det, og de andre tre flyene, restaurert og satt i flyvedyktig stand. I disse dager sendes de til det indonesiske lavprisselskapet Efata Papua, som skal starte opp med flyvninger mellom Jakarta og Papua-provinsen helt i øst av Indonesia.

Selger unna

De eksjugoslaviske landene har for lengst delt den tidligere føderasjonens arvegods, og til en viss grad auksjonert bort godbiter. I fjor ble blant annet Titos samling av lukshuslimousiner solgt unna.

Bilder av flyet finner du flere steder på internett, blant annet på airliners.net.

Boeing: Jugoslavias Kommunistleder foretrakk amerikanske Boeing 727 framfor russiske Tupolev og Ilyshin. Flyet på bildet er av samme modell som Titos privatfly.
TITO: I 1966 dro Kong Olav på offisielt besøk i Jugoslavia. Her sammen med president Josip Broz Tito (t.h.) under den offisielle mottakelsen på flyplassen. I bakgrunnen flyet SAS-flyet Ingemar Viking - ikke fullt så luksuriøst som flyet Tito disponerte.
ARVEGODS: I fjor gikk Titos flåte av Limousiner under hammeren. 13 glinsende flak i alt.