Titusener av tekniske problemer: Den nye flyplassen i Berlin er en ydmykelse for tyskerne

- Klarer ikke engang å skru av lysene, skriver nyhetsbyrå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Foto: AP Photo/Markus Schreiber
Foto: REUTERS/Tobias Schwarz
Foto: AP Photo/Markus Schreiber
Foto: AP Photo/Markus Schreiber
Foto: REUTERS/Tobias Schwarz
Foto: REUTERS/Tobias Schwarz
Foto: REUTERS/Tobias Schwarz
Foto: AP Photo/Markus Schreiber
Foto: AP Photo/Markus Schreiber
Foto: AP Photo/Markus Schreiber

(Dagbladet): Flyplassen Willy Brandt International Airport, som bygges utenfor Berlin, er i ferd med å bli en nasjonal flause for tyskerne, skriver den britiske tabloiden Daily Mail.

Årsaken er at feil på feil har dukket opp under byggeprosessen av den nye flyplassen, som egentlig skulle vært ferdig i 2011.

To år seinere fortsetter forsinkelsene; nylig ble det kjent at flyplassen ikke blir klar til oktober 2013 som var den nye tidsfristen.

Nå, etter fire utsettelser, tør ikke talspersoner for prosjektet lenger å anslå en sluttdato.

Endeløs liste med feil Nyhetsbyrået AP skriver at prosjektet har utviklet seg til en nasjonal vits og en ydmykelse for et folk som har tradisjon for punktlighet og effektivitet. Og underveis har tyske medier påpekt «titusener av tekniske problemer».

Ett av dem skal utrolig nok være at ingen finner ut av hvordan lysene på anlegget kan skrus av.

Dermed lyser tusenvis av lyspærer opp både terminalen og den tomme parkeringsplassen døgnet rundt, noe som naturlig nok kaster bort store mengder energi og koster mye penger. Årsaken synes å være et i overkant sofistikert datasystem som er vanskelig å drive, ifølge AP.

Videre kjører et tomt pendlertog et strekke på åtte kilometer fram til den uferdige flyplassen hver dag, for å forhindre at de nye linjene ruster.

Men den endeløse lista over graverende feil stopper ikke der.

I tillegg har hundrevis av nyplantede trær måttet fjernes på grunn av at de var av gal sort, flere heiser har blitt byttet ut på grunn av at de var for korte og dusinvis av fliser har gått i stykker før noen reisende i det hele tatt har satt sine føtter på dem.

Og til slutt kommer den offisielle årsaken til enda en forsinkelse: En feil med systemet som driver flyplassens 75 000 sprinkler, gjør at det er tvil om de vil fungere skikkelig under en brann. Og ventileringsanlegget som skal ta unna røyk ved en brann, fungerer ikke i det hele tatt.

Gir løgnaktige politikere skylda Hvordan dette kunne skje er et spørsmål mange nå stiller seg. Finansekspert i tyskernes skattebetalerforening, Sebastian Panknin, forsøker seg på et svar:

- Mange politikere ønsker prestisjefulle storskalaprosjekt forbundet med navnet sitt. For å få disse prosjektene i gang trikser de litt med den virkelige utgiftsposten for å få tillatelse fra parlamentet eller andre komiteer, sier han.

- I tillegg kommer politikere fra både lokal- og rikspolitikken med en rekke ekstrakrav idet bygningsarbeidet er i gang, som fører til fordyrende endringer. I tilfellet Berlin flyplass har det vært rundt 300 ad hoc-forepørsler fra politikere som har ført til en eksplosjon i kostnadene og flere forsinkelser, legger Panknin til.

Noen viser også til andre flause-prosjekter for å forklare problemet.

- Vi har sett dette skje med mange store prosjekter i Tyskland. Denne flyplassen er et klassisk eksempel på inkompetanse blant politikerne. Ingen påtar seg ansvaret, de er mer opptatt av å vinne neste valg enn å yte service til folket, sier Sven Fandrich, en 28-årig arbeider i et forsikringsselskap i Berlin.

I 2010 skulle Hamburg konsertsal ha åpnet. I stedet er den ikke i nærheten av ferdig, og kostnadene fordoblet. Den nye åpningsdatoen er satt til 2016.

I 2004 startet arbeidet på nord-sør T-banelinja Köln. Etter kostnadsoverskridelser og en kollaps i 2009, der to mennesker omkom, skal linja etter planen åpnes igjen i 2019.

I Leipzig skulle en tunell for pendlertog åpnet i 2009, men arbeidet pågår fortsatt og kostnadene har gjort et byks fra cirka 570 millioner euro til 960 millioner.

Men Willy Brandt International Airport er den største blemma av dem alle. Etter de fire forsinkelsene har den estimerte kostnadsrammen økt fra rundt to milliarder euro til 4,4 milliarder euro. I mellomtiden lider selskaper som Air Berlin, landets nest største flyselskap. De har valgt å gå til sak på bakgrunn av tapte inntekter. Og en rekke mindre bedrifter som allerede har ansatt folk og investert i lokaler på flyplassen risikerer konkurs.

Foreslår i rive hele bygget Men når flyplassen endelig åpner kan det oppstå enda et problem.

Enkelte eksperter mener nemlig at den vil være for liten. Flyplassen, på 360 000 kvadratmeter, er beregnet for å tåle 27 millioner passasjerer i året. Men i fjor tok de to flyplassene som er i drift i Berlin cirka 25 millioner passasjerer, og antall besøkende til byen øker for hvert år. Til sammenlikning var litt over 22 millioner passasjerer innom Gardermoen i fjor.

- Flyplassen er for dyr, for liten og for langt bak tidsskjemaet, sier luftfartsekspert Dieter Faulenbach da Costa.

Han tok nylig til orde for å rive hele bygget, et forslag som skapte leven.

I mars i år fikk prosjektet en ny sjef, Hartmut Mehdorn, en mann hentet inn på grunn av tidligere suksess med å snu trenden i selskaper med trøbbel. Han tar fatt på oppgaven med forsiktig optimisme.

- Hele verden sier at det ikke er mulig. Jeg sier at det er mulig. Jeg vet bare ikke hvordan ennå.