Tja til reklame

Skolene ønsker billigere bøker, men elevene har lite til overs for forslaget om reklame for å finansiere dem. De eldste elevene er mer positive enn de yngste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skolebøkene er gratis i grunnskolen, men for elever i videregående skole svir utgiftene til bøker hardt. Nå under valgkampen overbyr partiene hverandre med løfter om gratis skolebøker, tilskudd og stipend.

Elevundersøkelsen viser at elevene i grunnskolen, som selv har gratis bøker, vender tommelen ned for reklame i skolebøkene. Men dataene viser verken et rungende ja eller nei, og fire av ti elever vet ikke. Tiendeklassingene er mer positive enn de yngre elevene. Det er også de som går på store skoler.

- Vi er ikke på vei til en sponseskole selv om vi tillater reklame i bøkene. Dette handler bare om en mer kreativ måte å hjelpe foreldrene og barna økonomisk på, sier skolebyråd Grethe Horntvedt i Oslo. Hun har høstet storm fordi hun vil prøve ut en slik finansiering.