Tjener 110 mill. på flykrigen

Staten blir den største vinneren i den norske flykrigen - med økte inntekter på seteavgift.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men også du vinner når det blir flere tilbud og lavere priser.

I tillegg til de etablerte flyselskapene Braathens og SAS, har Color Air kommet på banen. Fra 25. oktober blir det dramatisk endring i flytrafikken til og fra Oslo. Braathens og SAS vil øke med ca. 20 prosent. Antall flyseter øker med 1,7 millioner.

Inntekter uansett

Sikker vinner er staten. For hvert sete er det en avgift på 65 kroner .

Det spiller ingen rolle om setet er besatt eller ikke. Staten får sine inntekter, og når Braathens, Color Air og SAS har alt klart, vil staten øke sine inntekter fra seteavgiften med 110 millioner kroner. Det betyr en økning på 50 prosent i forhold til budsjettet for 1998.

Vinnere

Det blir også billigere å fly med tilbud og kampanjer, der de som reiser, nærmest selv kan bestemme hva de vil betale.

De som skal på weekendturer og kan bestille tidlig, blir de aller største vinnerne i så måte.

Dagbladet har gjort beregninger som viser at antall flyseter mellom flyplasser i Sør-Norge vil øke med 33 prosent når Braathens, Color Air og SAS har alt på plass.

Spørsmålet er om det er marked for den store veksten. Adm. direktør Erik Braathen i Braathens er i tvil, men vil ikke liste opp vinnere eller tapere blant selskapene.

I USA overlevde veldig få selskaper da konkurransen var på topp.

<B>GOD BUTIKK:</B> For hvert flysete tar staten en avgift på 65 kroner.<br>