MØTEPLASS: Kadettangen i Sandvika  er en av møteplassene for de fancy russebussene fra Oslo og Bærum – her natt til fredag, da et titalls busser ble bedt av politiet om å fjerne seg. (Sjåfører i bussene på bildet har ingen kobling til saken.) FOTO: FRANK  KARLSEN/DAGBLADET.
MØTEPLASS: Kadettangen i Sandvika er en av møteplassene for de fancy russebussene fra Oslo og Bærum – her natt til fredag, da et titalls busser ble bedt av politiet om å fjerne seg. (Sjåfører i bussene på bildet har ingen kobling til saken.) FOTO: FRANK  KARLSEN/DAGBLADET.Vis mer

Tjener 250 000 svart på å kjøre russebuss i tre uker

En annen, lovlydig sjåfør varsler om ville tilstander. I år har han sett rundt 80 personer i buss registrert for 30.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Når barnetoget starter onsdag, er også landets best betalte bussjåfører klare for 17. mai-feiring etter tre ukers arbeidsøkt.

Årets sjåførtariffer har gått av hengslene: 250 000 kroner svart for hele perioden for sjåfører som gir blanke i kjøre- og hviletid og hvor mange som er i bussen, inkludert mindreårige.

Og allerede for to uker siden fikk sjåfører tilbud om over 30 000 kroner rett i lomma for å kjøre en kveld og natt.

De siste par dagene før denne siste, store russehelgen har etterspørselen økt i takt med antall sjåfører som allerede har fått beslaglagt førerkortet for brudd på veitrafikkloven.

Bare i Oslo og Vestfold har politiets nattpatruljer meldt på twitter om nærmere ti sjåfører som er blitt fotgjengere, de fleste for å ha hatt altfor mange russ og andre i bussen.

- Fort, vi betaler godt!

LUKKET FORUM: En sjåfør fra Vestlandet forteller om et tilbud han har fått om å kjøre i Oslo en kveld og natt.
LUKKET FORUM: En sjåfør fra Vestlandet forteller om et tilbud han har fått om å kjøre i Oslo en kveld og natt. Vis mer

Dagbladet har hatt innsyn i et lukket forum der russebilsjåfører og russebilsjefer utveksler løpende erfaringer og tilbud/etterspørsel i løpet av noen hektiske uker.

Seinest for noen dager siden kom denne «nødmeldingen» fra en navngitt russebussansvarlig:

«Hei, vi trenger en sjåfør som kan kjøre oss resten av russetiden. Altså nå i dag til 17. mai. Vi fikk problemer med den andre sjåføren så trenger et svar fort. Vi betaler godt!».

Dagbladet har også kontaktet en norsk yrkessjåfør, mann i 40-årene, som avisa kjenner fra annen sammenheng.

LUKKET FORUM: Her forteller en sjåfør hvorfor han fikk sparken og om reaksjoner mot to andre sjåfører. 
LUKKET FORUM: Her forteller en sjåfør hvorfor han fikk sparken og om reaksjoner mot to andre sjåfører.  Vis mer

De siste sju årene har han tatt ut fritid og ferie fra sin ordinære jobb for å delta i sjåførfesten.

Han har ikke noe å skjule verken for skattemyndighetene eller trafikkpolitiet, og viser fram faktura på 80 000 kroner pluss 10 prosent moms for persontransport. Og i tillegg kontrakt med sin russebuss om at han skal følge alle bestemmelser i veitrafikkloven.

I tillegg har han fått et depositum på 10 000 kroner til forelegg som bussmedlemmene måtte påføre sjåføren.

Sånn sett hadde han gjerne stått fram med fullt navn, men velger å være anonym av hensyn til reaksjoner fra den stadig økende andelen lovløse aktører i russebilbransjen.

Ble tilbudt 180 000 svart

- Allerede i fjor ble jeg tilbudt 180 000 kroner rett i lomma for samme sjåførjobb for en annen buss. Forskjellen var «bare» at jeg måtte lukke øynene for hvor mange det var i bussen og andre uakseptable forhold, sier sjåføren som roper et varsko før det skjer en alvorlig ulykke, sier sjåføren til Dagbladet på en hviledag.

TEKNISK KONTROLL: Statens vegvesen har vært aktive med tekniske kontroller av russebusser i hele vår - her under treffet i Halden. Foto: Statens vegvesen.
TEKNISK KONTROLL: Statens vegvesen har vært aktive med tekniske kontroller av russebusser i hele vår - her under treffet i Halden. Foto: Statens vegvesen. Vis mer

At han ville mistet førerkortet og fått problemer i den ordinære jobb er ikke det verste som kunne skjedd.

- Jeg har bare blitt stoppet en gang på sju år. Men jeg tør ikke tenke på ansvar og konsekvenser hvis det skjer en ulykke.

- I år har jeg sett en buss registrert for 30 med rundt 80 om bord, blant dem russeforeldre som syntes det var gøy å være med for en kveld.

250 000 - søker en til

LUKKET FORUM: Sjåfør forteller at han fikk sparken for å ha nektet å kjøre fulle mindreårige.
LUKKET FORUM: Sjåfør forteller at han fikk sparken for å ha nektet å kjøre fulle mindreårige. Vis mer

Han kjenner de fleste i bransjen og forteller om to lønningene på to navngitte Oslo-busser i år.

- Ledere for en av bussene fortalte at de bruker 250 000 kroner svart for innleid sjåfør fra Litauen. Og jeg ser at en av sjefene der søkte om ny sjåfør for et par dager siden.

- Sjefene for en annen buss fortalte åpenlyst at de har brukt 220 000 kroner på sjåfører så langt. De sparket han første, som allerede hadde fått 90 000 kroner, fordi han ikke ville fylle opp bussen.

- Men det var ikke noe problem, fortalte de. Allerede neste dag hadde de fått en ny sjåfør til 130 000 kroner. Begge var norske.

LUKKET FORUM: Russebilansvarlige drøfter lønnsforlangende fra sjåfør.
LUKKET FORUM: Russebilansvarlige drøfter lønnsforlangende fra sjåfør. Vis mer

Tre måneder uten førerkort

Slik skriver politiadvokat Bente Vengstad i Oslo politidistrikts felles enhet for etterretning og etterforskning om reaksjonene mot russebilsjåfører som mister førerkoret på stedet:

LUKKET FORUM: Russebussjef i Vestfold varsler ambisjoner om stappfull buss med 90.
LUKKET FORUM: Russebussjef i Vestfold varsler ambisjoner om stappfull buss med 90. Vis mer

«Størrelsen på forelegget følger ingen fastlagt tabell, men det er naturlig at foreleggets størrelse vil øke ved gjentakelse. Er bussen overfylt av passasjerer vil sjåføren vanligvis få et forelegg for brudd på veitrafikklovens § 13, jevnfør bruksforskriften 3-1 og vtrl. § 3. Boten vil være avhengig av mange forhold, men en bot i størrelsesorden 10 -1 5 000 kr er ikke unaturlig. I tillegg vil sjåføren vanligvis få tap av førerretten i minst 3 måneder.

Utenlandske førere vil ikke automatisk miste sin førerrett i andre land enn Norge».