Tjener fett på nett

Norske nettsteder har solgt annonser for over 170 millioner kroner i første halvår. Det er 40 millioner kroner mer enn bransjen solgte for i hele 1999.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tall som mediebyrået Mediacom har hentet inn for Dagens Næringsliv viser at nettstedene omsatte annonser for 171,1 millioner kroner i første halvår. Det er nesten 280 prosent mer enn samme periode i fjor, da omsetningen var på 45,3 millioner kroner.

Det er også langt over de 130 millioner kronene bransjen omsatte for i hele 1999. Nina Hølke i Mediacom Interactive er likevel ikke overrasket over de sterke tallene.

- Dette er en trend som bare fortsetter, og tallene bekrefter det vi så på begynnelsen av året, sier hun til Dagens Næringsliv.

Omsetningen på 171,1 millioner kroner er basert på at de sju nettstedene Digi.no, Nettavisen, DinSide, 24/7, Webad, Doubleclick og Sol har innrapportert en samlet omsetning på 119,7 millioner kroner.

Disse nettstedene sto for 70 prosent av markedet i fjor, og antas å gjøre det samme i år.

(NTB)