Tjener fett på tøysemålinger

De sterkt kritiserte seeravstemningene i «Holmgang» er god butikk for TV2. Opptil 85000 kroner kan kanalen tjene på ett program.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet omtalte i går kritikken fra forskere og meningsmålingsinstitutter mot seeravstemninger, slik de benyttes i TV2-programmet «Holmgang». Ekspertene mener avstemningene er verdiløse fordi de ikke speiler folkemeningen, og de frykter at slike innringninger har stor påvirkningskraft til å sette politisk dagsorden.

80000 telefoner

Avstemningene er dessuten en gullkantet kilde til ekstrainntekter for TV2. Hver oppringning koster kroner 2,10, og dette beløpet deles mellom teleoperatøren og TV2 / TV2 Interaktiv, får Dagbladet opplyst.

Programleder Oddvar Stenstrøm sa i Dagbladet i går at «Holmgang» har fått opptil 80000 telefoner i løpet av ett program. Det betyr en inntekt på 168000 kroner, hvorav TV2 kan inntektsføre rundt det halve.

- På grunn av konkurransesituasjonen går vi ikke ut med detaljer i slike avtaler, sier informasjonssjef Geir Mikalsen i TV2 til Dagbladet.

Men han bekrefter at teleoperatøren skal ha omkring halvparten av beløpet, mens TV2 og TV2 Interaktiv fordeler resten.

1,4 mill. årlig

- Det koster selvfølgelig langt mer enn dette å produsere «Holmgang», sier Mikalsen.

Han forteller at svaroppslutningen har variert fra 5000 til 60000, ifølge tall TV2 sitter med.

Basert på gjennomsnittlig 32 programmer årlig og 40000 svartelefoner i hvert program, kan årsinntekten for TV2 grovt anslås til rundt 1,4 millioner kroner.

Totalt er det sendt 300 «Holmgang»-programmer siden starten i 1992.