Tjener grovt på tekstmeldinger

Telenor og NetCom tjener over 200 ganger mer når du sender tekstmelding enn når du prater. Forbrukerombudet vil undersøke om prisen er ulovlig høy. - For dyrt! Halver prisen, sier Lise (bildet).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Visste vi det ikke. Tekstmeldingene er altfor dyre. De burde kostet under halvparten, sier Lise Grinaker (14) til Dagbladet.no.

Hun sender rundt 10 tekstmeldinger hver dag. Med en pris på ei krone per melding, blir det 300 kroner i måneden. Like store utgifter har storebroren Erik (18) og Ida Kristensen (18) - penger som mor og far må hoste opp.

- Det er tross alt bare 160 tegn - og da får du ikke skrevet mye. Hadde det vært 5-600 tegn, hadde det kanskje vært verdt ei krone, sier Ida.

- Burde vært gratis

Det er det uavhengige telekonsulent-firmaet Netplan som har regnet ut hva teleselskapene tjener på tekstmelding-farsotten.

- SMS-meldinger burde være gratis. Teleselskapene har nesten ingen utgifter når folk sender tekstmeldinger, sier direktør Torben Rune til Dagbladet.no.

Han har sammenlignet hvor mye plass en tekstmelding og en samtale tar på mobilnettet. Hvis du sender 160 tegn, betaler du en SMS-pris som tilsvarer en talepris på over 200 kroner minuttet. En gjennomsnitts-SMS er ifølge Rune rundt 16 tegn. Da betaler du en minuttpris på over 2000 kroner.

- Fortjenesten på SMS-meldinger er dermed 2000 ganger høyere enn fortjenesten på en vanlig telefonsamtale, sier Rune.

Tjener fett på SMS

Jo Heldaas i Telenor Mobil innrømmer at de tjener godt på de to millioner tekstmeldingene de selger i døgnet. Men han vil ikke si hvor store utgifter de har per SMS-melding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke snakk om en stor sum. Men det Netplan ikke har med i regnestykket er våre utgifter til markedsføring, kundesørvis og så videre. Det blir som å snakke om hvor mye gresset til kua koster når du skal regne ut melkeprisen, sier Heldaas til Dagbladet.no.

Han kommer ikke til å senke SMS-prisen på grunn av dette utspillet.

- Markedet styrer prisen, og våre kunder synes SMS er en billig måte å kommunisere på.

Kan være lovstridig

Forbrukerombudet vil be Post- og teletilsynet sjekke om SMS-prisene kan være i strid med EØS-avtalen.

- Fordi enkeltsummene er så små, blir den reelle kostnaden kamuflert, sier Tom Bolstad ved Forbrukerombudet til CNN Norge.

POSERER MED MOBILEN: - Tekstmeldinger er svindyrt, sier Ida, Lise og Erik. Likevel sender de rundt 300 meldinger i måneden.
SENK PRISEN!: Lise Grinaker (14) vil at Telenor og NetCom skal gi en mer rettferdig SMS-pris.