Kundesukess:  Oculos-gründer Truls Røise (t.h.). Her sammen med daglig leder Tom Orvei (t.v.) og Henrik Ljøgodt Moen. Foto: Jørn Eriksson/FA
Kundesukess: Oculos-gründer Truls Røise (t.h.). Her sammen med daglig leder Tom Orvei (t.v.) og Henrik Ljøgodt Moen. Foto: Jørn Eriksson/FAVis mer

Tjener millioner av kroner på kundeklubber

Oculos er blant de største i Norden innen utvikling og leveranser av kundeklubber og lojalitetskonsepter. Nå får de betalt for satsingen i Sverige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen/Lena S. Falck):
- Det er en ekstrem overetablering innen varehandel, og kampen om kundene hardner til. Mange virksomheter systematiserer derfor innsamlingen av data, og det har skapt en fremvekst av kundeklubber og lojalitetskonsepter, sier Truls Røise, som er en av gründerne bak Oculos, til Finansavisen.

Selskapet har i år fått Euronics og Kid interiør inn på kundelisten. I tillegg har det norske selskapet etablert kundeklubb for svenske Akademibokhandeln, med 220 butikker. Plantasjen, Nille og Toyota står også på kundelisten.

Nå har også en stor moteaktør, Gina Tricot, valgt å bruke Oculos.

- Vi har jobbet for Gina Tricot siden i sommer, og vi har nå utviklet lojalitetskonseptet for dem i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Tyskland. Det ble lansert på torsdag, forteller Røise til avisen.

I tillegg til å utvikle konseptet og etablere den tekniske funksjonen har Oculos vurdert hvilke kanaler som skal benyttes og hvilke kundebelønningssystemer som fungerer best for Gina Tricot.

- Gina Tricot er vår største kunde noensinne. I tillegg er det spennende med en fashionkunde, sier Tom Orvei, som er daglig leder i Oculos, til Finansavisen.

Søker eksterne eiere Oculos har vokst bra i en årrekke, og kan dessuten vise til meget god lønnsomhet. Målet om en organisk vekst på 20 prosent og en resultatmargin på 15 prosent i 2014 ble imidlertid ikke nådd.

- Det skyldes primært investeringer i forbindelse med vår etablering i Sverige i 2014. Dette er finansiert over driften, forklarer Orvei.

- Vi har ingen eksterne investorer. Markedet vokser fort, og vi er i en posisjon der vi må finne en finansieringsform for å eskalere raskere, supplerer Røise overfor Finansavisen.

Røise og medgründer Rune Dønnum eier sammen med Orvei 70 prosent av aksjene i selskapet ­i dag.

- Har noen vist interesse for å kjøpe seg inn i selskapet?

- Ja, helt siden vi startet opp. Nå sonderer vi markedet, sier Røise.

Gir gass i Sverige Oculos har på de siste fem årene generert et resultat før skatt på til sammen 26 millioner kroner. I samme periode er det utbetalt utbytter til eierne på til sammen 17,5 millioner kroner.

Etter resultatsvikt i fjor ser det vesentlig bedre ut i 2015, ifølge Røise.

- Topplinjen blir nok på linje med fjoråret, men vi sikter mot en driftsmargin på over 15 prosent. Med store, nye kunder har vi ambisjoner om å vokse videre i Norge. Neste vekstområde blir Sverige, sier Røise til Finansavisen.

I år regner han med at den svenske virksomheten vil generere en omsetning på 2,5 til 3 millioner kroner.

- Det er spennende at vi nå har svenske kunder; Akademibokhandeln og Gina Tricot. Målet er å kapre ytterligere to store kunder i Sverige i 2016, sier Røise.

Oculos har 32 medarbeidere og omsatte for 43,6 millioner kroner i fjor.