I VERSTE FALL: Frølageret på Svalbard skal sikre verdens befolkning tilgang til eksisterende planteliv, dersom verden rammes av en atomulykke eller naturkatastrofe. Foto: Berit Roald / Scanpix
I VERSTE FALL: Frølageret på Svalbard skal sikre verdens befolkning tilgang til eksisterende planteliv, dersom verden rammes av en atomulykke eller naturkatastrofe. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer

Tjener penger på frykten for atomulykke og ragnarokk

Noen frykter det aller verste. Andre ser frykten som en forretningsmulighet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Andreas Klemsdal / Finansavisen): Pandemi. Atomkrig. Dollarkollaps. Matmangel. Meteoritter. Det eneste konstante er frykten for en krise.

Og stadig flere ruster seg for det verst tenkelige. Den amerikanske betegnelsen er doomsday preppers. I mangel av et godt norsk ord bruker de rundt 800 anonyme forumdeltakerne på Norsk Survival Forum det samme ordet - preppers. «Er det flaut å preppe,» spør en på forumet. Men den mest populære tråden har overskriften «Hva har DU gjort av forberedelser siste uke?». Innlegget har over 900 svar og over 23 000 visninger. Kanskje er ikke dette en egen bevegelse.

Kanskje er det bare urmennesket som kommer til syne. Litt av jegeren, litt av speideren og litt av soldaten.

For Finn Magnus Torall startet allerede under plikttjenesten som soldat. Han var inne til førstegangstjeneste og så behovet for en nettbutikk der soldaten kunne skaffe seg bedre utstyr. Soldaten kan ikke velge ski, men han kan velge briller. I 2005 åpnet han nettbutikken Milrab.

Vi åpner døren til Nedre Kalbakkvei 88 i Oslo. Underholdningsgiganten Sony har flyttet ut. Ekstremutstyrleverandøren Milrab har flyttet inn. Gulvbelegget er byttet ut med parkett. Pilene peker riktig vei for vekstbedriften. I fjor havnet omsetningen på 26 millioner kroner, med et pent resultat på 4,6 millioner kroner. Men Torall har høyere ambisjoner. I år skal veksten bli betydelig, topplinjen skal opp 40 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Steget fra liten til mellomstor kom som en følge av stadig flere forespørsler fra ikke-militære kunder. I dag retter selskapet seg mot ansatte i politi, forsvar og brannvesen, men også mot sivile som ønsker å ha utstyret i orden. Han merker økt pågang fra vanlige folk som er opptatt av å være forberedt på det ekstreme.

- Vi er nettbasert og ser lett hvilke nøkkelord som treffer. To ord som er blitt viktige for oss er beredskap og overlevelse . Vi er overrasket over hvor mange som klikker på disse ordene.

Milrab har en egen kategori som heter overlevelse. Her kan de som frykter at de en gang i fremtiden kan være på flukt, kjøpe Bear Grylls' overlevelsespakke til 599 kroner.

En del av produktene er importert fra utlandet. Men stadig flere er egendesignede og produsert i utlandet basert på spesifikasjoner fra Torall. Butikken befinner seg et sted midt mellom en profesjonell utstyrsleverandør til forsvar og politi og den lokale sportsbutikken.

HAN VISER STOLT FRAM en bag, som blant annet har vunnet en anbudsrunde hos politiet. Mange privatkunder vil ha beredskapsbagen som kan holde 90 kilo. Han putter driftsjefen Lars A. G. Aglen oppi og får en annen til å ta tak på andre siden. Sammen beviser de at bagen kan bære en muskelbunt på 110 kilo.

Selv er Torall det motsatte av en som forbereder seg på det aller verste. Fremtiden er så lys at han nylig fant ut at han trengte Oakley-briller i produktporteføljen. Milrab er bygget opp ved siden av studiene ved Norges Handelshøyskole. Samtidig som han sitter og flikker på masteroppgaven går han for en skikkelig oppbemanning.

KRISEBUTIKK: Finn Magnus Torall startet nettbutikk under verneplikten. Kundene tenner på nøkkelord som beredskap og overlevelse. Foto: Andreas Klemsdal / Finansavisen
KRISEBUTIKK: Finn Magnus Torall startet nettbutikk under verneplikten. Kundene tenner på nøkkelord som beredskap og overlevelse. Foto: Andreas Klemsdal / Finansavisen Vis mer

- Vi er over 20 ansatte og straks ansetter vi to til, sier Torall, som riktignok understreker at de fleste er på deltid.

Masteroppgaven treffer midt i blinken. Han skriver om dynamisk retargeting . Det handler om at nettbutikken kjenner deg allerede første gang du klikker deg inn. Den kan nemlig se hvilke sider du har besøkt tidligere og dermed tilpasse tilbudet.

Det skal en kraftig tsunami til for å velte Toralls fremtid som gründer. Ambisjonene er skyhøye.

- Jeg er jo snart ferdig som student og da skal vi tråkke ordentlig på gassen. I år starter vi opp i Sverige. Vi har ambisjoner om å bli en global aktør. Det er utrolig givende å se at man kan lykkes gjennom andre, at man greier å gjøre andre gode.

- Tror du selv på apokalypse?

- Det kan skje, men jeg tror ikke det er veldig sannsynlig. Jeg tok flysertifikat i USA for noe år siden. Min mor var veldig bekymret. Hun gikk inn og så på ulykkestallene. Det viste seg vel raskt at den største risikoen var kjøreturen til flyplassen.

DOMMEDAG ER UNDERHOLDNING. På National Geographic Channel går serien Doomsday Preppers. Programmet skildrer livene til mennesker som forbereder seg på verdens ende. De fyller opp kjelleren med hermetikk og våpen. De fleste har nok utstyr til å greie seg alene i naturen i flere år.

Men dommedag er også på dagorden hos landets øverste myndighet. I 2008 reiste Jens Stoltenberg til Longyearbyen for å åpne Svalbard globale frøhvelv. Frølageret skal sikre verdens befolkning tilgang til eksisterende planteliv, dersom verden rammes av en atomulykke eller naturkatastrofer. Flere millioner ulike typer frø skal lagres 120 meter inne i Platåberget på Svalbard. Genbanker fra hele verden, rundt 1400 i tallet, bidrar til å sende duplikater av alle sine frø til Svalbard. Frø fra hele planeten skal være sikret for fremtiden.

Men man blir ikke mett av frø, påpeker Geir Paulsen, som driver den lille nettbutikken Korn og kvern.

- Det er fint at vi lagrer frøene for fremtiden. Men den dagen katastrofen inntreffer vil vi være mye mer opptatt av hvor kornlagrene er. Og sannheten er at Norge i praksis har lagt ned sine kornlagre. Det er en katastrofe, spør du meg. Det skal veldig lite til av forstyrrelser i transport og infrastruktur før vi sliter, sier Paulsen.

Vi møter ham på et lager i Oslo-området, hvor han oppbevarer kornet han selger til kundene. På én hylle står en storsekk på 600 liter.

KORN PÅ LAGER: Geir Paulsen selger korn til de som vil ha egne kornlager. Foto: Andreas Klemsdal / Finansavisen
KORN PÅ LAGER: Geir Paulsen selger korn til de som vil ha egne kornlager. Foto: Andreas Klemsdal / Finansavisen Vis mer

- Jeg har en kunde som har kjøpt en slik, og som vurderer å kjøpe en til. Men de fleste kjøper 10-kilos sekker, sier Paulsen.

Det var finanskrisen i 2008 som fikk ham til å interessere seg for store kornsekker. Systemene vi ikke trodde kunne svikte brøt sammen. Paulsens hypotese ble at flere ville vurdere økt grad av selvforsyning. I dag driver han nettsiden Korn og kvern, som selger korn og utstyr til å oppbevare og kverne kornet.

Her kan du få kjøpt en furutønne på 120 liter til oppbevaring av korn og hånddrevne valser som kan valse kornet. Paulsen innrømmer riktignok at han som forretningsmann fortsatt venter på det store gjennombruddet og omsetningen er forsvinnende liten.

- Jeg har tro på det å sikre sin egen matforsyning, som en god forsikring. Korn har den fordelen at det er holdbart i veldig mange år. Grunnen til at det er holdbarhetsdato på korn i butikken er lovgivningen. Hvis du lagrer korn riktig har det nesten ubegrenset holdbarhet.

- Du kommer veldig langt med 100 kilo korn, det vil nok fø et voksent menneske i rundt ett år, sier han. Den andre målgruppen for eget korn er de som søker mer naturlig mat, med korn fritt for tilsetningsstoffer.

KRISTIAN BYE ER GRÜNDER i Bright Products, som holder til i Oslo. Selskapet har utviklet en portabel solcellelampe som skal være mer funksjonell enn konkurrentene. Selv om hovedmarkedet er mennesker som bor i områder uten fast strømnett, har det vist seg at preppers er et stort og voksende marked.

- Vi har nå en god avtale med en distributør som dekker 800 butikker og 30 nettbutikker i USA, slik når vi ut til både frilufts- og prepper-markedet, sier Bye.

En rekke andre norske nettbutikker selger produkter rettet mot dem som frykter katastrofe. Men i USA er som vanlig alt større. En smart gründer heter Scott Bales. Han er vert i sitt eget radioprogram, som sendes fra en bunker i Texas. Men han er også kremmer. Han har over 60 ansatte i sitt selskap Deep Earth Bunker, som selger bunkere til privatpersoner. Bunkerne koster fra noen hundre tusen og opp til flere titalls millioner og Bales har solgt over 1400, ifølge Bloomberg.

En annen amerikansk gründer er Larry Hall. Han har bygget luksusleiligheter, i den relativt uluksuriøse byen Salina i delstaten Kansas. Det spesielle med leilighetskomplekset er ikke de 14 etasjene, men at samtlige etasjer ligger under bakken.

Leilighetene ble bygget i en silo, som opprinnelig var et tilfluktsrom under den kalde krigen. Nå finner Hall ny bruk for den solide betongen. Og dette er ikke noe krypinn for hvem som helst. Leilighetene ble solgt med priser på rundt 50 millioner kroner.

Det er med andre ord en god stund igjen til det norske markedet tar av.

Flere nyheter - Finn din hyttedrøm nå!
Hegnar: - For dyrt å bygge boliger?
- Middag kan være billigere enn en kaffe på byen

NÅR LYSET SLUKKER: Kristian Bye produserer solcellelamper som amerikanske preppers elsker. Foto: Andreas Klemsdal / Finansavisen
NÅR LYSET SLUKKER: Kristian Bye produserer solcellelamper som amerikanske preppers elsker. Foto: Andreas Klemsdal / Finansavisen Vis mer