Robert Berg:  Opplever stor pågang i yA Bank. Foto: Iván Kverme, Finansavisen.
Robert Berg: Opplever stor pågang i yA Bank. Foto: Iván Kverme, Finansavisen.Vis mer

Tjener penger så det knaker i skyggen av Kjos

Banken er kanskje anonym, men lønnsomheten lukter det svidd av. - Drømmeforhold for oss, sier banksjefen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Mens konkurrentene Bank Norwegian og Pareto Bank får mye omtale, er det ganske stille rundt yA Bank.

Som for eksempel da sistnevnte fredag for halvannen uke siden la frem en sterk rapport for 3. kvartal.

- Vi har langt på vei den samme positive utviklingen som Bank Norwegian, og en bedre utvikling enn flere av de andre nisjebankene, sier yA Bank-sjef Robert Berg til Hegnar.no.

Svært lønnsomt også her yA Bank fikk i 3. kvartal et resultat før skatt på 36,1 millioner kroner. Det tilsvarer en vekst på nesten 80 prosent de 20,2 millioner kronene banken tjente i 3. kvartal i fjor.

Hittil i 2014 har banken tjente 85,0 millioner kroner før skatt, opp fra 53 millioner på samme tid i fjor.

Veksten forklarer banken med betydelig økning i utlånsbalansen og god tapsutvikling. Utlånsporteføljen vokste med 135 millioner kroner i kvartalet, til 2.424 millioner kroner.

Rentenettoen steg fra 44,9 til 52,7 millioner kroner. Netto totale inntekter gikk fra 49,5 til 60,0 millioner kroner.

Rapporten her.

- Avhengige av å spille på lag Er det noe som skiller dere fra øvrige nisjebanker?
- Bank Norwegian, for eksempel, er betydelig større enn oss. Mens de har en kjent merkevare og kapitaliserer på sin distribusjon via flyselskapet, har vi en relativt ukjent merkevare. Spør du folk om de har hørt om yA Bank, er det de færreste som har en formening, sier Berg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi er derfor mer avhengige av å spille på lag med ulike aktører i distribusjonskjeden. Innen kredittkort co-brander vi for eksempel med YX og deres bensinkort, mens vi på forbrukslån har en hel del agenter som passer på at vi er foretrukken partner, fortsetter han.

Berg fremhever dog fordelen av at banken er liten.

- Beslutningsveiene er korte og vi kan snu oss raskt. Vi er ganske kostnadseffektive, sier han.

- En drøm å drive bank nå Nisjebanker har blitt populære, både hos kunder og investorer. Hvorfor?
- Hoveddrivkraften er den veldig gode lønnsomheten. Avkastningen er mye høyere enn på penger plassert i «vanlige» banker.

- Dette, kombinert med en solid norsk økonomi, høy sysselsetting og lave tap gir drømmeforhold for nisjebanker. Med produktene vi har, får vi ikke hentet ut noe ekstra når markedsrentene går opp. Går rentene ned, er det til vår fordel, sier Berg videre.

I tillegg til kredittkort og forbrukslån tilbyr yA Bank innskudd, betalingstjenester og debetkort.

- Prisene justeres bare i liten grad akkurat nå, og det er så klart fordelaktig for oss, sier banksjefen.

Dere har åpenbart høye rentemarginer. Kan du si noe om hvor høye de er?
- De er på et nivå som er sunt, eller bærekraftig. Samtidig øker kravene til soliditet, og også for oss nisjebanker er det hele veien viktig å bygge egenkapital, svarer Berg.

Ikke redd for høyere renter Dere er vel ikke så redde for at rentenivået skal stige?
- Nei, vi må jo bare si at det ser veldig lovende ut med tanke på vedvarende lave renter, sier yA Bank-sjefen, som påpeker at forbruksfinansiering generelt er lite i Norge sammenlignet med våre naboland.

- Det henger nok sammen med at nordmenn i stor grad eier eiendom, og at bankene baker ulike typer lån inn i boligen, fortsetter Berg.

Hittil i år har dere satt av over 30 prosent mindre til tap på utlån. Dere må ha mange flinke betalere.
- Det har vi, men vi ser også at kunder tenderer til å være noe trege med å betale. Kundenes evne til å gjøre opp for seg først når det er nødvendig, er derimot veldig god, sier banksjefen.

Går tyngre inn på kredittkort Hvem er deres gjennomsnittkunde?
- Kort fortalt en godt voksen mann, med inntekt over gjennomsnittet. Litt overraskende er det at vi har så store lånegrupper opp mot pensjonsalder, svarer Berg.

Da blir det viktig å rekruttere nye kunder fremover.

- Det blir det, men folk fyller jo også 40 år hele tiden. Samtidig er det slik at de fleste nisjebankene har vært litt tilbakeholdne mot helt unge kundegrupper, og det tror vi er fornuftig, sier banksjefen.

Berg forteller at yA Bank nå kommer til å satse vesentlig tyngre på kredittkort.

- Vi kommer til å inngå partnersamarbeid med aktører innen for eksempel varehandel eller reise. Selv om vi er en smal nisjebank, må vi ha en viss bredde i porteføljen, sier han.

Betalingsforsikring Nylig ble porteføljen utvidet med produktet betalingsforsikring. Hva er dette, og hvem trenger det?
- Dette er en forsikring for dem som gjerne vil sikre seg mot ledighet, uførhet — eller død hvis andre skal overta gjeldsforpliktelsene. Veldig mange ser at forsikringen er relevant hvis uhellet skulle være ute, og at det reduserer risiko.

- Mange andre tilbyr tilsvarende forsikringer. Dette er ikke nødvendigvis et produkt som maksimerer vår fortjeneste, men et reelt produkt kundene kan nyttiggjøre seg av, avslutter Berg overfor Hegnar.no.

yA Bank anslo i kvartalsrapporten premieinntektene fra produktet til 1-0-1,5 millioner kroner i måneden. Banken er for øvrig eid av yA Holding, der Christen Sveaas og hans Kistefos eier 30 prosent.

Flere nyheter Jon og Marius har solgt 750.000 lommebøker

Stormberg-sjefen sjokkerte ansatte
Satte i gang milliardsalg - angret seg like etter