Tjener rått på halvliter'n

KRISTIANSAND (Dagbladet): Det er ikke ølet som er dyrt når du bestiller en halvliter i vårsola til 65 kroner. Det er markedskreftene som fungerer: Gjestene finner seg i at utestedet stikker av med 60 prosent av prisen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Går du derimot på butikken på hjørnet, havner bare 17 prosent av ølprisen i lomma til Rimi-Hagen & Co.

Nå har prisen på uteøl blitt så høy at bryggeribransjen merker at folk drikker mindre øl på utestedene - og heller velger vin eller brennevinholdige drikker.

Derimot selger butikkene mer øl enn noensinne.

Ekstreme priser

Informasjonsdirektør Helge Hasselgård i Norsk bryggeri- og mineralvannforening sier til Dagbladet at kundene betaler dyrt for utepilsen:

- Ja, vi har ekstreme priser på øl i Norge, sier han.

Informasjonsdirektør Knut Brinchmann i Reiselivsbedriftenes Landsforening (RBL) er ikke uten videre enig i påstanden om at norske ølpriser er ekstremt høye.

Mindre mål

- Personlig synes jeg også at det er dyrt. Men RBL legger seg ikke opp i kalkylene til den enkelte bedrift. Men spør du meg, så er det åpenbart at det er noen psykologiske priser der ute som i verste fall kan virke avskrekkende. Vi vet jo at alkoholpriser brukes som argumenter mot Norge i en del sammenhenger. På den annen side må utestedene ha inntekter for å kunne drive virksomheten, sier Brinchmann.

Informasjonsdirektøren har tanker om en annen måte å selge øl på som kan virke mindre prismessig avskrekkende.

Modellen er den samme som tobakksfabrikantene som beholdt prisen og selger pakker med mindre innhold:

- Hvis du sitter på et utested i en storby ute i Europa, så får du servert øl i 0,25 liters glass som gjerne koster mer pr. liter enn i Norge. Folk betaler gladelig 40 kroner for et slikt glass. Det kunne jo være et kreativt lite tips for å hente det samme ut av tørste struper uten at prisen isolert sett virker så avskrekkende.