To år med piggavgift

Hun har ikke førerkort. Går til og fra jobben i Rådhuset. Merete Agerbak-Jensen er byråd i Oslo for miljø og samferdsel. Hun vil vi skal kjøre piggfritt og innfører upopulære nye avgifter. Men lover at avgiften forsvinner når bilistene har gjort som hun sier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oslo er først med piggavgift. 1000 kroner er gebyret for hele sesongen, 350 kroner er prisen for en måned, og kommer du på dagsbesøk, må du betale 25 kroner for å kjøre med piggdekk over bygrensa.

Ordningen gjelder for alle. Så kommer du fra Hedmark, Telemark eller Bærum med piggdekk, er det bare å punge ut.

10000 tonn asfaltstøv


Byråd Merete Agerbak-Jensen innrømmer at det ikke er god Høyre-politikk å komme med nye avgifter. Selv går hun til og fra jobben. Hun har ikke førerkort, men sier at hun ikke har noe prinsipielt mot bilen.

- Det er bare sommel som har gjort at jeg ikke kjører bil, sier hun.

- Jeg vet at mange ikke liker nye avgifter - og det gjør heller ikke jeg. Vi forsøkte i flere år å få bilistene til å slutte med piggdekk og sa hele tida ifra at om ikke åtte av ti biler har dekk uten pigger, blir det avgift. Sist vinter var det bare halvparten som valgte piggfritt. Dermed har vi ikke noe valg, påpeker Agerbak-Jensen og fortsetter:

- 10000 tonn asfaltstøv virvler piggdekkene opp hver vinter i Oslo. Det er enorme mengder. Asfaltstøvet blander seg med lufta du og jeg hver dag må puste inn. Dette skaper vansker for mange, ikke minst for barn, astmatikere og allergikere. Jeg skjønner fordelene med piggdekk, men de oppveier ikke ulempene.

Bedre vedlikehold


- Det er blitt påpekt at vinterveiene er sklier og at vi derfor trenger piggdekk?

- Vi skal bedre vintervedlikeholdet. Av de ca 70 millionene vi får inn på piggavgiften, skal minst 30 brukes til bedre vedlikehold. Vi skal også bruke mer penger på andre miljøtiltak, og bedre renhold av gatene. Det koster dessuten å organisere piggavgiften.

- Blir piggavgiften permanent?

- Straks åtte av ti biler kjører piggfritt, forsvinner avgiften. Jeg regner med at det vil skje fra 2002. I dag selges det knapt piggdekk hos forhandlere i Oslo, sier Agerbak-Jensen.