SAMMENSTØT: To fly støtte sammen ved vingetuppene under taksing på Gardermoen. Foto: DAGBLADET-TIPSER
SAMMENSTØT: To fly støtte sammen ved vingetuppene under taksing på Gardermoen. Foto: DAGBLADET-TIPSERVis mer

To flykollisjoner på Gardermoen i kveld

To Sas- og ett Norwegian-fly innblandet i ulykkene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Innenfor en periode på ca. 40 minutter skjedde to flysammenstøt på Oslo lufthavn Gardermoen. I det ene tilfellet støtte en Sas- og en Norwegian-maskin sammen, i det andre krasjet flybrua med skroget på et annet Sas-fly.

- Sas-maskinen var på vei til å bli trukket ut av gaten av en traktor, samtidig som et Norwegian-fly var på vei til å parkere ved siden av. De to flyenes vingetupper berørte hverandre, opplyser Sas' informasjonssjef Knut Morten Johansen til Dagbladet.

- Vi kunne se flydeler ligge på bakken da vi ble skipet ut av det skadde flyet, sier en passasjer om bord på Sas-maskinen til Dagbladet.

Lav hastighet - Et Sas-fly sto på gate 13 og ble pushet ut da et Norwegian-fly på vei inn traff Sas-flyet med vingen. Det resulterte i at vingletten på Norwegian-flyet falt av og Sas-flyet fikk en skade på halen, sier Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo lufthavn, til Dagbladet.

Uhellet skjedde ca. klokka 18.45, ifølge Sas' informasjonssjef Johansen, som opplyser at skadene på flyene er beskjedne.

- Det er jo snakk om svært lav hastighet, og ingen passasjerer var i fare. Likevel er begge flyene nå tatt ut av trafikk for å sjekkes, sier han.

- Det er fortsatt uklart hvordan dette kunne skje, men vi jobber nå med å få ordnet nytt fly til passasjerene, sier informasjonssjef i Norwegian, Åsa Larsson, til Dagbladet.

- Vi regner med at det vil bli rundt en times forsinkelse, sier hun.

Løp løpsk Et annet av Sas' fly ble skadd da det krasjet med ei flybru - bare 40 minutter før det andre uhellet.

- Flybrua, dvs. armen som forbinder flyet og terminalbygningen, løp løpsk idet den skulle settes på det nylig parkerte flyet. Den fortsatte oppover i stedet for å stanse på riktig sted, og skadde døra på flyet, opplyser Sas' informasjonssjef Knut Morten Johansen til Dagbladet.

Ifølge Johansen var det heller ikke her noen fare for passasjerenes liv og helse.

REVET AV: Slik så vingetuppen på Norwegian-maskinen ut etter sammenstøtet. Foto: DANIEL BERNSTEIN
REVET AV: Slik så vingetuppen på Norwegian-maskinen ut etter sammenstøtet. Foto: DANIEL BERNSTEIN Vis mer

- De tok seg ut gjennom flyets andre utganger, opplyser han, og beskriver skadene på området rundt flydøra som betydelige.

Også denne maskinen er tatt ut av trafikk for å sjekkes. Dermed har Sas for tida to fly i manko inntil de er friskmeldt.

Etterforskning Nå skal begge uhellene undersøkes.

- Vår rolle i dette blir å få fotografert ulykkesstedet og finne ut hvordan sammenstøtet mellom Sas- og Norwegian-flyet kunne skje, sier OSLs informasjonssjef Kobro.

- Det er nok skader på flyet til at det vil være ute av drift en stund, og det taper vi penger på, sier Norwegians informasjonssjef Åsa Larsson.

Dagbladet følger saken.

TATT UT AV TRAFIKK: Norwegians 737-maskin, i likhet med Sas' to fly av samme modell som var innblandet i dagens uhell, er nå tatt ut av trafikk. Foto: DANIEL BERNSTEIN
TATT UT AV TRAFIKK: Norwegians 737-maskin, i likhet med Sas' to fly av samme modell som var innblandet i dagens uhell, er nå tatt ut av trafikk. Foto: DANIEL BERNSTEIN Vis mer