To Jernbaneverket-direktører går etter skandalerapport

Brøt loven om offentlige anskaffelser da de brukte 340 millioner kroner på et ubrukelig signalsystem. To direktører trekker seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jernbaneverket brøt loven om offentlige anskaffelser da de brukte 340 millioner kroner på et ubrukelig signalsystem. To direktører trekker seg.


Jernbaneverket (JBV) har hittil brukt 340 millioner pÃ¥ utvikling av signalanlegget Merkur, som ikke ble godkjent av Jernbanetilsynet. Hele prosessen har vÃrt preget av brudd pÃ¥ loven om offentlige anskaffelser, underrapportering og rutinesvikt, konkluderer en granskningsrapport fra revisjonsfirmaet PricewaterhouseCoopers som ble offentliggjort onsdag.


- Dette er en alvorlig sak for Jernbaneverket. Rapporten viser at vi ikke har hatt god nok styring pÃ¥ dette prosjektet, skriver jernbanedirektÃr Elisabeth Enger i en pressemelding.


To direktører har allerede trukket seg i kjølvannet av revisjonsrapporten.

Presset leverandøren

En rekke rutinebrudd, ignorering av advarsler og tilfeller av mangelfull kompetanse i ledelsen er avdekket.

Blant annet er personell fra JBV utleid til leverandÃren ABB i forbindelse med utarbeidelsen av anbudet. Jernbaneverket har også feilet i i å videresende viktig dokumentasjon til ABB, samt presset dem til Ã¥ levere raskere enn forsvarlig for Ã¥ holde de opprinnelige tidsfristene, skriver Aftenbladet.no.


En nylig framlagt rapport om saken fra Det Norske Veritas anbefaler dessuten også en gjennomgang av Jernbaneverkets styringssystemer, ledelse og kultur.


Jernbanetilsynets direktør Erik Ø. Johnsen skriver i en pressemelding onsdag at de «tar rapporten til etterretning, og er fornøyd med at det er foretatt en grundig gjennomgang av prosessen».

Fortsetter Merkur-utvikling

Det nyutviklede anlegget skulle etter planen brukes på Ganddal godsterminal, det nye dobbeltsporet Sandnes-Stavanger og mellom Mosjøen og Bodø på Nordlandsbanen. Men grunnet manglende godkjenning fra Jernbanetilsynet kan Merkur foreløpig ikke tas i bruk.


JBV vil fortsette forhandlingene med ABB om utviklingen av Merkur-anlegget, men sier de i framtida bare vil kjøpe anlegg som er godkjent i bruk andre steder, framfor å delta i utviklingsprosjekter.


- Kravene til etterlevelse av regelverk er skjerpet, blant annet gjennom det omfattende bedriftskulturprosjekt som pågår i Jernbaneverket. Samtidig vil opplæring og kompetanseutvikling bli styrket, og organiseringen av anskaffelser blir gjennomgått, skriver jernbanedirektøren.


(NTB)