To nesten-katastrofer på 13 minutter

Et charterfly fra Mallorca til Bodø var i løpet av 13 minutter innblandet i to nestenkatastrofer. Bare flaks hindret at de 261 menneskene om bord mistet livet. Årsaken til nestenulykkene var svikt hos flygelederne i Trondheim.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I skumringen 17. desember 1997 overlevde Air Europa flight 717 to nestenulykker. Den endelige granskingsrapporten fra Havarikommisjonen for sivil luftfart (HSL) viser med all tydelighet hvor nær Air Europa var å kollidere med to SAS-fly. Lederen for kommisjonen beskriver den andre av de to hendelsene som norgeshistoriens mest alvorlige nestenulykke. Alle tre flyene var klarert til å fly på samme høyde, 35000 fot. Air Europa fløy nordover fra Palma de Mallorca til Bodø. På nøyaktig motgående kurs fløy SAS flight 347 fra Bodø, og SAS 373 fra Tromsø. Begge SAS-flyene skulle til Oslo.

Klokka 16.29 passerer 717 og 347 hverandre i samme høyde, bare 5500 meter fra hverandre. Avstanden er langt under de minimumsavstandene som er påkrevd i lufttrafikken - som er fem nautiske mil (over 9000 meter). Likevel reagerer ingen på kontrollsentralen i Trondheim, som har ansvaret for å holde avstanden mellom flyene.

En flygeleder ved Oslo kontrollområde legger merke til hendelsen på sin kollegas radarskjerm. Han reagerer og ringer Trondheim og gir beskjed om det han har sett. Likevel skjer det ingenting.

Rakk ikke å reagere

Klokka 16.42 skjer det igjen. Air Europa-flyet er nå over Meråker, og møter der SAS 373. De er i samme høyde, og passerer hverandre med bare 100- 200 meters avstand i en marsjfart på rundt 800 km/t. Pilotene i SAS-flyet oppdager lysglimt i mørket, og skrur på landingslysene. I en brøkdel av et sekund kan begge de to besetningene se det motgående flyet, før det er borte. De to flyene hadde da en relativ hastighet på 1,5 ganger lydens hastighet. Ingen av pilotene rakk å reagere med unnamanøver. Etter passeringen varslet de umiddelbart flygelederne om hendelsen.

Bare tilfeldigheter og unøyaktighet i flyenes navigeringsinstrumenter forhindret en ulykke. Flyene navigerte mot samme rapporteringspunkt. Hadde datanavigasjonen vært 100 prosent nøyaktig, skulle flyene ha kollidert.

- Hadde det vært to fly fra samme selskap, som programmerte navigasjonsdatamaskinene med samme database, kunne hendelsen blitt fatal. Det er egentlig helt forferdelig, sier havariinspektør Per Erik Bakke ved HSL.

Uoppmerksomme

At situasjonen oppsto, skyldtes i utgangspunktet svikt i kommunikasjonen mellom to flygeledere. Begge var trolig uoppmerksomme og dirigerte hvert sitt fly inn på samme kurs - rett mot hverandre.

- Den konkrete årsaken er at de to flygelederne gjorde denne feilen. Men vi har gransket saken for å finne de bakenforliggende feilene, og funnet forhold ved blant annet flygeledernes arbeidssituasjon, arbeidsvaner, bemanning og overtidsbruk, sier Bakke.

HSL har kommet med sju tilrådinger - om endringer av prosedyrer, opplæring og arbeidsforhold for flygeledere - til Luftfartstilsynet, Luftfartsverket og Trondheim kontrollsentral.