To SAS-fly av ulykkestypen måtte snu i dag

Produsenten advarte om svakt landingsstell for to år siden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Bare et døgn etter at en SAS-maskin av typen DeHavilland Dash 8-Q400 fikk problemer i lufta og måtte krasjlande utenfor Aalborg, måtte to andre fly av samme type snu etter start fra Kastrup i dag på grunn av problemer.

– Det var helt surrealistisk, sier passasjer Ole Rasmussen til Danmarks Radio (DR).

Snudde etter 20 minutter

Det ene flyet tok av i dag morges og skulle til Praha, men måtte snu etter bare 20 minutter i lufta på grunn av tekniske problemer. Passasjerene ble plassert om bord i et nytt fly av samme type – men også det måtte gjøre vendereis til Kastrup.

– Jeg tenkte at det ikke kunne være sant, at det var skjedd en ny feil, sier passasjer Rasmussen.

Etter retur nummer to til utgangspunktet fikk passasjerene tilbud om et tredje fly, men da hadde Ramussen fått nok.

– Min kone har alltid vært redd for å fly, så vi syntes det holdt nå. Inntrykket ble forsterket av at kabinpersonalet virket svært frustert over situasjonen, sier Ole Rasmussen til Danmarks Radio.

– Annen type problemer

SAS-talsmann Mikkel Løndahl bekrefter overfor DR at to fly av samme type som gårsdagens ulykkesfly måtte gjøre vendereis, men presiserer at det dreier seg om en annen type tekniske problemer enn i går, da først flyet måtte nødlande fordi landingshjulene ikke lot seg låse, en motor tok fyr og en propell slo inn i kabinen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer