To SAS-fly av ulykkestypen måtte snu i dag

Produsenten advarte om svakt landingsstell for to år siden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Bare et døgn etter at en SAS-maskin av typen DeHavilland Dash 8-Q400 fikk problemer i lufta og måtte krasjlande utenfor Aalborg, måtte to andre fly av samme type snu etter start fra Kastrup i dag på grunn av problemer.

– Det var helt surrealistisk, sier passasjer Ole Rasmussen til Danmarks Radio (DR).

Snudde etter 20 minutter

Det ene flyet tok av i dag morges og skulle til Praha, men måtte snu etter bare 20 minutter i lufta på grunn av tekniske problemer. Passasjerene ble plassert om bord i et nytt fly av samme type – men også det måtte gjøre vendereis til Kastrup.

– Jeg tenkte at det ikke kunne være sant, at det var skjedd en ny feil, sier passasjer Rasmussen.

Etter retur nummer to til utgangspunktet fikk passasjerene tilbud om et tredje fly, men da hadde Ramussen fått nok.

– Min kone har alltid vært redd for å fly, så vi syntes det holdt nå. Inntrykket ble forsterket av at kabinpersonalet virket svært frustert over situasjonen, sier Ole Rasmussen til Danmarks Radio.

– Annen type problemer

KRASJLANDET: SAS-flyet ligger på buken efter den dramatiske nødlandingen i Aalborg søndag. Foto: POUL RASMUSSEN/SCANPIX
KRASJLANDET: SAS-flyet ligger på buken efter den dramatiske nødlandingen i Aalborg søndag. Foto: POUL RASMUSSEN/SCANPIX Vis mer

SAS-talsmann Mikkel Løndahl bekrefter overfor DR at to fly av samme type som gårsdagens ulykkesfly måtte gjøre vendereis, men presiserer at det dreier seg om en annen type tekniske problemer enn i går, da først flyet måtte nødlande fordi landingshjulene ikke lot seg låse, en motor tok fyr og en propell slo inn i kabinen.

Tross krasjlandingen, og tross at et fly av samme type var nær ved å styrte i Sverige i fjor, ble ingen Dash 8-Q400-maskiner tatt ut av trafikk i går; SAS-ledelsen så ikke noen sammenheng mellom de to uhellene. Nå i kveld melder selskapet at det skal gjennomføres ekstraordinær kontroll av landingsstellet på alle SAS’ Dash-fly.

– Vi gjør det av egen fri vilje fordi vi setter sikkerheten høyest. Vi mener fortsatt at det dreier seg om en enkeltstående hendelse, men nå sjekker vi alle flyene, sier SAS\' visekonsernsjef John Dueholm til det danske nyhetsbyrået Ritzau.

Mistet hjul i lufta

På tross av at konsernet anser gårsdagens problemer som en isolert episode, kommer det nå fram at en Dash 8-Q400 tidligere har brukket høyre hjul under landing i Japan, samt at et annet fly mistet et hjul i lufta mellom Frankfurt og Salzburg.

Dessuten viser det seg at flyprodusenten, kanadiske Bombardier, for to år siden advarte flyselskaper om en svakhet med Dash 8-Q400s landingsstell, spesielt på høyre side, og oppfordret til jevnlige kontroller av sprekker i hovedlandingsstellets bærende elementer, skriver Berlingske Tidende (BT).

Teknisk sjef i SAS, Geir Steiro, bedyrer overfor BT at produsentens anbefalinger er fulgt opp.

– Ikke i Norge

– SAS Danmark skal kontrollere sine fly, SAS Norge har ikke den flytypen, sier kommunikasjonsdirektør Cathrine Foss Stene i SAS til Dagbladet.no.

Hun vet ikke om det har vært nordmenn på noen av de danske flyene som har krasjlandet og hatt nesten-uhell de siste dagene.

To SAS-fly av ulykkestypen måtte snu i dag

Beslutningen om kontroll er blitt tatt i samarbeid med Bombardier og skal starte umiddelbart ifølge en pressemelding fra SAS, som regner med at alle flyene er kontrollert i løpet av fire døgn, og at kontrollene ikke vil få store følger for trafikkavviklingen.

Widerøe har en håndfull Dash 8-Q400 i drift på sine innenlandsruter. Søndag uttalte selskapets informasjonsdirektør Richard Kongsteien til Dagbladet.no at de vil avvente resultatene etter granskingen av Aalborg-ulykken før de eventuelt foretar seg noe med sine fly.

SKAL KONTROLLERES: Alle SAS\' fly av typen Dash 8-Q400 skal gjennom en ekstraordinær kontroll i løpet av de nærmeste dagene.