To tanker i hodet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
  • Ingen kan som norske politikere legge haka i folder og berolige omverdenen med at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Dette munnhellet bør de snarest ty til i forvirringen og bekymringen omkring den planlagte operaens plassering i et antatt trafikkhelvete i Bjørvika. Riktignok er det politikerne selv som ser ut til å ha mistet evnen til å holde tanker atskilt, og til å huske hva de har vedtatt, hvilke begrunnelser de har gitt for ulike vedtak og hvilke muligheter som foreligger.
  • Plasseringen av operaen i Bjørvika ble resultatet av en intens politisk tautrekking. Da daværende kulturminister Anne Enger Lahnstein til slutt vek fra sitt opprinnelige forslag om å plassere operaen på Vestbanen, unde rstreket hun at forslaget, som fikk støtte av stortingsflertallet, var et isolert vedtak om bygging og lokalisering av operaen. Hun ønsket ikke å blande inn argumenter om operaens plass i et byutviklingsprosjekt. Da ville kultursatsingen bare bli en brikke i en større samferdsels- og miljøpolitisk opprusting av hovedstaden.
  • Riktignok var plasseringen av operaen sentral i tenkningen om hvordan Gamle Oslo og Bjørvika vil se ut i framtida. Særlig Ap var opptatt av å se tingene i sammenheng. Men operaen og trafikkmaskinen som nå ligger rundt tomta er vitterlig to forskjellige ting og vil også i fortsettelsen bli behandlet hver for seg i ulike politiske fora.
  • Stortinget har for lengst sluttet seg til prins ippet om at en senketunnel til anslagsvis 2,5 milliarder kroner skal erstatte dagens trafikkmaskin i Bjørvika. Det skjedde i forbindelse med behandlingen av Vegplanen for 1998- 2001 våren 1997. En slik trafikkomlegging burde derfor være klar til åpningen av operaen i 2008.
  • Høyre har en helt sentral rolle i saken. Med både regjeringsmakt og byrådsmakt i Oslo har partiet enestående muligheter til å samordne hovedstadens og landets interesser. Høyre har dessuten gått til valg på å utvikle Oslo som Fjordbyen, noe som forutsetter at trafikken legges om. En opera som ligger som ei øy omgitt av rikstransport, vil være et monument over politisk maktesløshet og dumskap.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer