To tanker i hodet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Ingen kan som norske politikere legge haka i folder og berolige omverdenen med at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Dette munnhellet bør de snarest ty til i forvirringen og bekymringen omkring den planlagte operaens plassering i et antatt trafikkhelvete i Bjørvika. Riktignok er det politikerne selv som ser ut til å ha mistet evnen til å holde tanker atskilt, og til å huske hva de har vedtatt, hvilke begrunnelser de har gitt for ulike vedtak og hvilke muligheter som foreligger.
  • Plasseringen av operaen i Bjørvika ble resultatet av en intens politisk tautrekking. Da daværende kulturminister Anne Enger Lahnstein til slutt vek fra sitt opprinnelige forslag om å plassere operaen på Vestbanen, unde rstreket hun at forslaget, som fikk støtte av stortingsflertallet, var et isolert vedtak om bygging og lokalisering av operaen. Hun ønsket ikke å blande inn argumenter om operaens plass i et byutviklingsprosjekt. Da ville kultursatsingen bare bli en brikke i en større samferdsels- og miljøpolitisk opprusting av hovedstaden.
  • Riktignok var plasseringen av operaen sentral i tenkningen om hvordan Gamle Oslo og Bjørvika vil se ut i framtida. Særlig Ap var opptatt av å se tingene i sammenheng. Men operaen og trafikkmaskinen som nå ligger rundt tomta er vitterlig to forskjellige ting og vil også i fortsettelsen bli behandlet hver for seg i ulike politiske fora.
  • Stortinget har for lengst sluttet seg til prins ippet om at en senketunnel til anslagsvis 2,5 milliarder kroner skal erstatte dagens trafikkmaskin i Bjørvika. Det skjedde i forbindelse med behandlingen av Vegplanen for 1998- 2001 våren 1997. En slik trafikkomlegging burde derfor være klar til åpningen av operaen i 2008.
  • Høyre har en helt sentral rolle i saken. Med både regjeringsmakt og byrådsmakt i Oslo har partiet enestående muligheter til å samordne hovedstadens og landets interesser. Høyre har dessuten gått til valg på å utvikle Oslo som Fjordbyen, noe som forutsetter at trafikken legges om. En opera som ligger som ei øy omgitt av rikstransport, vil være et monument over politisk maktesløshet og dumskap.