Tobakksgiganten legger seg flat etter disse bildene

Philip Morris innrømmer brudd på egne retningslinjer.

BRUDD: Den russiske influenseren Alina Tapilina er en av de unge kvinnene som er brukt i tobakksgiganten Philip Morris' kampanje. Den trekkes nå av produsenten. Foto: Instagram / Reuters / NTB Scanpix
BRUDD: Den russiske influenseren Alina Tapilina er en av de unge kvinnene som er brukt i tobakksgiganten Philip Morris' kampanje. Den trekkes nå av produsenten. Foto: Instagram / Reuters / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Verdens største tobakksprodusent, amerikanske Philip Morris, er i hardt vær. Selskapet, som blant annet eier Marlboro, har de siste åra også kastet seg på e-sigaretter og andre erstatningsprodukter.

Markedsføringen av deres nye «oppvarmet tobakk» Iqos (I quit ordinary smoking) har nå fått seg et skudd for baugen.

Nyhetsbyrået Reuters har nemlig avslørt at Philip Morris aktivt har brukt unge influensere på sosiale medier til å promotere sine nye «slutte»-produkter.

Glamorøse modellbilder

Et eksempel er det russiske Instagrammeren Alina Tapilina, en 21 år gammel sosiale medier-profil som ellers pryder profilen sin med glamorøse modellbilder. En annen som er brukt i kampanjen er den rumenske skuespilleren og artisten Alina Eremia (25), som poserer med tobakkspinnen foran et juletre.

Influenserne er leid inn for å nettopp promotere produktene, og flere av representantene har tagget innleggene sine med «#IQOSambassador». Reuters har undersøkt land som Japan, Italia, Sveits, Russland og Romania i sitt arbeid.

Stopper kampanjen

Bruken er imidlertid et brudd på selskapets interne regler som forbyr dem fra å promotere tobakk med kjendiser som først og fremst har ungdom som målgruppe, og å bruke modeller som er yngre, eller kan se yngre ut enn 25 år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer