Tøffe tak for vante herrer

- Vi har vel bare et ønske til publikum. Lytt! Mange ører venter spente på et av årets høydepunkter i norsk musikkliv. Arne Nordheim har begått sin første fiolinkonsert og Arve Tellefsen er jordmor i Oslo Konserthus 12. februar. Lett blir det ikke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er klart den er fordømt vanskelig å spille når den er så vanskelig å skrive, sier Arne Nordheim.

Han har har gitt sin gode venn en tøff utfordring som skal løses i samspill med Oslo-Filharmonien og dirigenten Lu Jia. Nordheim og Tellefsen som vel ikke behøver noen videre introduksjon, samarbeidet for første gang i 1955. Den gang var Arve Tellefsen student i København og 2. fiolinist under uroppførelsen av komponistens «Epigram» for strykekvartett. Han har seinere også spilt Nordheims «Partita for Paul» en rekke ganger.

To sjeler, en tanke

- Jeg har ingen problemer med å kjenne igjen i denne konserten det tonespråket som har fulgt Arne opp gjennom åra. Verket har en umiskjennelig nordheimsk klo. Og vi har samarbeidet nært hele tida, funnet ut av problemene og mulighetene sammen. Det har vært to sjeler og en tanke om dette prosjektet, sier Tellefsen.

For Arne Nordheim var trønderen et naturlig valg som solist.

- Jeg liker forholdet Arve har til poesi og katastrofe. Han er voldsom i spillet når det er påkrevd, men spiller også svært vakkert og innadvendt om det er nødvendig. Vi finner hverandre i det ekstreme, kan du si.

Et magisk glimt

Men teknisk vanskelig har det altså vært.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- På grensen til det umulige, er de to enige om. Vanskelighetene har særlig gått på de virtuose utfordringene. Her går det fort unna, må vite!

Nordheim skrev mye av verket på et tårnværelse i Frankrike. Der fikk han tilbakemeldinger fra fiolinisten etter hvert som ferdigskrevet partitur ble sendt til Norge for gjennomspilling.

Ved en anledning spurte Nordheim Tellefsen om hvor fort han kunne spille en viss passasje.

- Kan ikke spilles i noe som helst tempo, var svaret.

Men noe forløsende må likevel ha skjedd der oppe i tårnværelset.

- Jeg så hele verket i et glimt. I løpet av et lite øyeblikk så jeg hele fiolinkonserten ferdig. Det var slik komponisten Hindemith har beskrevet det å gå ute i en mørk natt. Plutselig kommer et lyn og lyser opp alt. Og når mørket kommer tilbake er det bildet av det lyse landskapet du har på netthinnen.

Action

Hva kan så publikum vente seg av den 25 minutter lange konserten? Action, kanskje?

- Kjedelig blir det nok ikke. Jeg interesserer meg for konflikten mellom solostemmen og klangmassene. Der ligger også mye av min inspirasjon. Tror det blir jævlig fint, sier Arne Nordheim.

Fiolinkonserten vil ikke gå inn i dvale etter at den er oppført i Oslo Konserthus 12. og 13. februar. Verket presenteres også under Festspillene i Bergen 30. mai. Også der er Arve Tellefsen solist, med Bergens-filharmonien i Grieghallen.

SAMARBEID: - Vi har inspirert hverandre i arbeidet med fiolinkonserten, sier Arve Tellefsen. Onsdag om to uker urframfører han og Oslo-Filharmonien Arne Nordheims første fiolinkonsert. Foto: EIVOR ERIKSEN