TAPTE PÅ NETT: Pål H. Rasmussen, adm, direktør i Gresvig, mener salgsnedgangen i 2017 i stor grad skyldes tekniske problemer med nettsidene. Foto: Finansavisen.
TAPTE PÅ NETT: Pål H. Rasmussen, adm, direktør i Gresvig, mener salgsnedgangen i 2017 i stor grad skyldes tekniske problemer med nettsidene. Foto: Finansavisen.Vis mer

Tøft år for Gresvig - salget falt med flere hundre millioner

Mens flere av de andre store sportskjedene vokste i fjor, falt omsetningen i Gresvig-butikkene med 5,4 prosent.

(Finansavisen): I de fire første månedene av 2017 hadde sportskjedene totalt en omsetningsnedgang på like over seks prosent. De følgende kvartalene har vist en positiv utvikling, hvor veksten var størst i tredje kvartal, med 4,76 prosent.

I fjerde kvartal hadde sports­kjedene som helhet en omsetningsvekst på 2,42 prosent, ifølge ny statistikk fra Norsk Sportsbransjeforening.

Gresvig-konsernet, som omfatter G-Sport, G-max og Intersport, mistet samtidig markedsandeler i fjor, skriver avisen.

Omsetningen i konsernet falt fra 4,27 milliarder i 2016 til 4,04 milliarder i 2017, en nedgang på 5,4 prosent.

- Det har vært et strevsomt år for Gresvig, det kan jeg si. Vi har hatt betydelige problemer med nettsidene våre. Det tror jeg har vært en kjempestor ulempe for oss, ikke minst fordi sportskundene henvender seg til nettet for å orientere seg før de handler i butikk. Det er nok hovedårsaken til nedgangen, sier adm. direktør Pål H. Rasmussen i Gresvig, til Finansavisen.

Rendyrker kjedene

Gresvig skal lansere nye nettsider i løpet av første halvår 2018.

- Vi har slitt med teknologiske og andre problemer, og har ikke fremstått kundevennlig nok. Det har vært ett år hvor nettsiden ikke har fungert. De nye nettsidene vil være konkurransedyktige, og det vil være positivt for oss, sier Rasmussen til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av året har også Gresvig rendyrket kjedekonseptene Intersport og G-sport, og med det omprofilert 46 butikker.

- Vi tror at rendyrkingen vi har hatt mot de to kjedene gir en positiv utvikling inneværende år. Vi hadde en fin avslutning på fjoråret og har hatt en god start på 2018, sier Rasmussen til avisen.

Konkurrentene vokser

Utviklingen fordelt på de ulike kjedene viser at det var XXL som hadde størst vekst i fjor, med en omsetningsvekst på 6,8 prosent fra året før. Også Sport1 og Stadion hadde en positiv utvikling, med henholdsvis 5,4 og 4,7 prosent vekst i 2017.

- Hvorfor disse kjedene vokser og vi ikke gjør det, er det ikke et entydig svar på. Gresvig har en butikkprofil som er tungt vektet i områder hvor konkurransen har økt betydelig, men jeg vet ikke om Sport1 og Stadion har dette i like stor grad, sier Rasmussen, ifølge Finansavisen.

Tror på vekst

Trond Evald Hansen, direktør i Norsk Sportsbransjeforening tror ifølge avisen at 2018 vil bli et langt bedre år for sportskjedene, mye drevet av en kald, og dermed god, vinter for sportsbransjen.

- Snøen ligger og det er iskaldt. Jeg tror vi vil se et helt annet bilde i 2018, bare takket være inngangen på året.

Andre økonominyheter:

Spår nok et kanonår i eiendom
Andreassen: Det er en skandale, de bruker milliarder på Norges dyreste tomt
​Meglerhus stokker om – anbefaler ti aksjer