UKOMFORTABELT: Ventetida ble lang og varm for passasjerene på det tettpakkede toget. Bildet er tatt etter at passasjerene var overflyttet til et omdirigert lokaltog. Foto: Tor S. Amundsen
UKOMFORTABELT: Ventetida ble lang og varm for passasjerene på det tettpakkede toget. Bildet er tatt etter at passasjerene var overflyttet til et omdirigert lokaltog. Foto: Tor S. AmundsenVis mer

Tog ble stående i tre timer uten fungerende ventilasjon og toalett

- En voldsomt uhygienisk situasjon, sier forbannet passasjer. Annen passasjer: - God service.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Nå har folk sittet om bord i tre timer, uten fungerende toalett og airconditioning. Det er en voldsomt uhygienisk situasjon, sier Tor S. Amundsen (49) til Dagbladet.

Sammen med den jevnaldrende samboeren Lene Risøy har 49-åringen fra Sandnes sittet innesperret på NSBs regiontog fra Stavanger til Oslo i tre timer. Han beskriver overfylte toaletter og en intens varme i kupeen.

- Ampert I 13.45-tida ble toget stående mellom Mjøndalen og Gulskogen (i utkanten av Drammen) med tekniske problemer. Det skapte etter hvert amper stemning på det tettpakkede toget, som bl.a. har mange eldre passasjerer. Amundsen er lite imponert over informasjonen om bord.

- Personalet åpnet dørene for å lufte av og til, men visste ingenting om hva som foregikk, og hadde null kontroll. Da vi ringte NSBs kundeservice etter to timer, hadde de ikke engang hørt om problemene med dette toget, sier han.

- Det er helt ufattelig, folk er sjokkert. Hvis de er så dårlig forberedt på en situasjon som dette, hva da hvis det begynner å brenne? sier 49-åringen opprørt.

Til slutt ble togsettet slept til Gulskogen stasjon, og passasjerene til Oslo ble overført til et omdirigert lokaltog.

- Flink konduktør En annen av passasjerene på toget var imidlertid fornøyd med NSBs service.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg og de som satt rundt meg, snakket derimot om hvor positivt konduktøren og togpersonalet håndterte situasjonen. De var raske til å fortelle over høyttaleranlegget at de forsøkte å skaffe buss, samtidig som de opplyste at de jobbet med å reparere. Jeg synes ikke denne klagen er berettiget, sier passasjeren Siri, som nøyer seg med å stå fram med fornavn, til Dagbladet. 

Hun sier stoppet varte nærmere to enn tre timer.

- Konduktøren var rask med å lufte, og han kom raskt med vann til dem som ville ha. Jeg og de rundt meg merket ikke noen lukt. Ikke engang to barn i 6-8-årsalderen ved siden av meg ble utålmodige, sier Siri om det hun oppfatter som urettmessig kritikk.

Beklager NSBs pressevakt Gina Scholz bekrefter at det aktuelle toget fikk problemer og ble stående mellom Mjøndalen og Gulskogen i 13.45-tida. Klokka 16.45 opplyser hun at toglinja på strekningen er åpen igjen, og at det aktuelle togsettet er fraktet til Drammen for å bli undersøkt av teknikere.

MELLOM STASJONER: Regiontoget ble stående mellom Mjøndalen og Gulskogen stasjon utenfor Drammen. Foto: Tor S. Amundsen
MELLOM STASJONER: Regiontoget ble stående mellom Mjøndalen og Gulskogen stasjon utenfor Drammen. Foto: Tor S. Amundsen Vis mer

- En slik situasjon er ubehagelig for kundene, og vi beklager det inntrufne, sier Scholz til Dagbladet.

Hun ber passasjerer som er misfornøyde med reisen og informasjonen, om å ta kontakt med NSBs kundesenter.

- Det er en utfordring for oss når ting oppstår brått, men dette skal være ivaretatt, og jeg skjønner misnøyen. Det er viktig at vi får tilbakemelding, slik at vi kan ta det opp med den aktuelle enheten, sier Scholz.

Hun oppfordrer passasjerene til å sette seg inn i NSBs reisevilkår, som bl.a. omfatter hva som refunderes ved forsinkelse.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram